مدیرعامل همکاران سیستم در اتفاقات «باهم ۱۴۰۲» درمورد الزامهای تحول دیجیتال و تاثییر آن در کسب و کارها سخن بگویید کرد و حرکت به سمت تحول دیجیتال را ضرورتی برای همه کسب و کارها دانست. او اظهار داشت تحول دیجیتال، به کسب و کارها آیندهای متفاوتتر میدهد. در ادامه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رشته مدیریت فناوری اطلاعات نیز درمورد تحول دیجیتال، روال حرکت جهان و دنیای تکنولوژی به این سو را تشریح کرد و اکنون جهان را در مسیر رسیدن به این تحول دانست.
«محمد گرامی اللهی»، مدیرعامل همکاران سیستم، در جمع خبرنگاران درمورد تحول دیجیتال و نقش و تاثییر آن در کسب و کارهایی فعالیتهایی که باید برای قرار گرفتن در این مسیر انجام بشود سخن بگویید کرد. او ضمن سخن بگویید از کسب وکارهای قدیمی و گفتن تفاوت آنها، خبرداد که امروزه تفاوتهای تعداد بسیاری در مدل کسب و کارها به وجود آمده است برای مثال کسب و کارهایی که در تولیدیها اتفاق میافتاد، امروزه دیگر با تشکیل دستی و کارگاهی امکان پاسخگویی به بازار اراعه و تقاضا را نخواهند داشت. او در ادامه افزود: «روح تحول دیجیتال یک تفکر مدیریتی و یک رویکرد فرهنگ متفاوت یکپارچه است که در جریان کسب و کارها تحول تشکیل میکند. ماشینآلات و تکنولوژیهای تازه به آنها این قابلیت و قوت این را میدهد که به نحو فرد دیگر رشد کنند.»
به باور او با دقت به این که اکنون، تحول دیجیتال شاهراه کلیدی بین کسب و کارهای امروز و کسب و کارهای فردا است، برنامه تحول دیجیتال به یک الزام تبدیل شده است و دیگر یک برنامه فقط قابل دقت نیست بلکه کسب و کارها باید به این سمت حرکت کنند. در دنیا هم درصد بسیاری از شرکتها در این مسیر قرار دارند که بنابر سخن بگوییدهای مدیرعامل همکاران سیستم، از بین شرکتهای بزرگ بالای شصت درصد برنامه جدی برای تحول دیجیتال خود دارند.
عناصر کلیدی تحول دیجیتال
هوش مصنوعی به گفتن اولین مورد از عناصر تحول دیجیتال است. هوش مصنوعی اخیرا در روابط B2C، تعامل های و یادگیری را منقلب کرده است و تعریف عمیقتری از تعامل های انسان و ماشین اراعه میکند. یکی از عناصری که قوت تحول دیجیتال را میدهد اکنون همین «AI» است. «ایمان رئیسی»، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز تحول دیجتال را یک اتفاقات هوش مصنوعی محور دانست و افزود: « هوش مصنوعی مولد که اکنون زیاد در جهان نقل است روزی به جایگاه مشتری میرسد و در کنار مشتریان به کارکرد سازمان نظارت خواهد کرد. این مسیری است که ماهم باید تلاش کنیم زئدتر در آن قرار بگیریم.»
فضای ابری یا «Cloud» از وقتی که به دنیا معارفه شد تعداد بسیاری از نقشها و بازیها را تحول داد. زیاد از فرآیندهای گسترش یا عناصر تکنولوژی به جز بر بستر ابری امکان شکلگیری ندارند. برای ویژگیهایی همانند امنیت، مقرون به صرفه بودن و قابلیت منفعت گیری برای دیتاهای حجیم و الگوریتمهای یادگیری را فراهم میکند. در نتیجه ظهور فضاهای ابری یکی از ملزومات رسیدن به تحول دیجیتال است.
«دیتای بزرگ» یا «حجیمدادهها» و بر مبنای آنها تحلیل کردن و قابلیتی که این تکنولوژی برای منفعت گیری تشکیل کرد یکی از مثالهایی است که در این تحول دیجیتال منفعت گیری میبشود.
به باور عزیزاللهی، «IOT» یکی دیگر از این عناصر به خصوص در حوزههای صنعتی است که برای مثال در حوزه تولیدات کارخونه برای موضوعات سنسورهای گوناگون و جمعآوری اطلاعات فیزیکی پشتیبانی میکند. این چنین به کسب و کارها پشتیبانی میکند حتی در مکانهای خطرناک همانند کورههای ذوب،معادن و در خطهای تشکیل پتروشیمی از این طریق اطلاعات جمعآوری شوند و قابلیت منفعت گیری اشکار کنند.
او اصرار دارد «بلاکچین» هم یکی از مفاهیم تازه است که تغییرات جدی در امنیتهای مالی به وجود اورده است: « هرچند در سرزمین ما یا حتی در دنیا، مدلهای کسب وکاریاش جلوتر شکل گرفته است اما ما تا این مدت مظاهرش را جدی نمیگیرم یکی از عناصر تحول دیجیتال است.»
عزیزاللهی بعد از معارفه عناصر دیجیتال در تکمیل این او گفت و گو افزود: « ما در تحول دیجیتال به جستوجو این نیستیم که بگوییم هوش مصنوعی یا IOT داریم. یک کارخانه تولیدکننده فولاد را فکر کنید که باید برای اراعه بهتر کسب و کار خود از تحول دیجیتال منفعت گیری کند. برای مدیریت منبع های انسانی، منفعتور بودن مدیریت و سودآوری باید از این مصادیق تحول دیجیتال در کسب و کار بنابر نیاز خود منفعت ببرد و فهمیدن و بهبود تشکیل کند. همه مطلب ما هم این است که به کسب و کارها بگوییم آمادگی ملزوم برای حرکت به سمت تحول دیجیتال فراهم است.» در واقع تکنولوژیها و منفعتوریهای تازه دانشبنیانها هنگامی در بستر کسبوکار میروال جز مصادیق این تحول می باشند.
برای حرکت به سمت برنامه تحول دیجیتال باید چه اقداماتی انجام دهیم
مدیرعامل همکاران سیستم برای جواب به این سوال او گفت: «وقتی که سازمان ما از نظر رویکرد مدیریتی، فرهنگ پذیرفتن و آمادگی زیرساختی در نقطهای قرار میگیرد که آماده این تحول است. تحول به تنهایی محرکی برای ناکامی بشود اما سازمانها به نحوی برنامهریزی میکنند تا چالشها حل شوند.»
به حرف هایی او هر سازمانی چند مرحله تا رسیدن به تحول دیجیتال پیش روی خود دارد:
داشتن یک استراتژی: صاحبان کسب و کارها باید دنیا رقابت را مورد نظر داشته باشند و بتوانند به چرایی حرکت خود به سمت تحول دیجیتال جواب دهند. چون بدون استراتژی و عمل به آن خطر ناکامی زیاد بالا میرود.
بهبود فرآیندها و بازنگری استراتژی: این دو مرحله با هم جز قدمهای زیاد کلیدی می باشند. چون بدون در نظر داشتن عواقب اگر به ساختار سازمانی خود دست بزنید، امکان پذیر عواقب بدی در پی داشته باشد. برنامه تحولی میخواهد شما چارچوبهای قبل را کنار بگذارید چون باید با مکانیسم تازه مطابق شوید اما گذر کردن از پیچیدگیهای سنتی قبل میتواند دلواپسکننده هم باشد.
اندوختهگذاری روی زیرساخت و تکنولوژی درست: به غلط بعضی اوقات این مورد در قدمهای اول اتفاق میافتد. برای مثال در ابتدا تعداد بسیاری از صاحبان کسبوکارها دست به خرید سرورهایی دست میزنند که احتمالا اصلا به آنها نیازی نداشته باشند. عبداالهی در این باره اظهار کرد: « در این این قدم نیاز است از شیکزدگی پرهیز کنیم. هنگامی تکنولوژی در دسترس ما کارآمد نباشد داشتن آن بیمنفعت خواهد می بود.»
همراهی مکمل بین افراد درون سازمان و مشتریان یا ذینفعان بیرون سازمان: برنامه تحول دیجیتال باید نگاه جامعی به همه افراد داشته باشد یعنی با این برنامه چه منفعتوری و امکاناتی برای کل سازمان فراهم میبشود.
قلب تپنده این تحول؛ دیتا
مهمترین مبنای تحول دیجیتال، اطلاعات است. اکثر سازمانها سالهای بسیاری دیتا بیسهای مختلفی را نگه داشتهاند. یعنی مدیران تاریخچههای اطلاعاتی را در دسترس دارند و برای مثال مدیری میتواند بر پایه اطلاعات قبلی، سوددهی یا عدم سوددهی حاصل از اندوختهگذاری را پیشبینی کند اما فکر کنید قوت این پیشبینی به دست اطلاعات بیفتد. محمد عزیزاللهی در این باره توضیحات بیشتری اراعه کرد: « هنگامی یادگیری از اطلاعات و جهتگیری پیشبینی اطلاعات انتفاق میافتد شما با یک قابلیت مهم داخل بازار رقابت میشوید و میتوانید این اطلاعات حجیم را مدیریت کنید. اما این اطلاعات را به خودی خود نمیبشود منفعت گیری کرد؛ مغز مهم منفعت گیری از این دادهها ERP است که قوت تصمیمگیری را به دیتاها میدهد.»
او در ادامه تحول را یک مفهوم پویا دانست و آن را به سفری تشبیه کرد که آخر آن اشکار نیست اما بنابر سخن بگوییدهای او بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از شرکتهایی که برنامه تحول دیجیتال دارند به نتیجه خواهند رسید: «اما با دقت به بازار رقابتی ایران برنده مهم سازمانهایی خواهند می بود که سریعتر برای راهی شدن به سمت تحول دیجیتال عمل کنند.»