لباس مناسب برای اولین روز شغل جدید
- اموزش

اولین روز شغل تازه؛ ۱۲ پیشنهاد برای یک اغاز حرفه‌ای


اولین‌ها همیشه شوق‌انگیزند؛ همانند اولین روز شغل تازه، اولین دیدار با بهترین دوست یا رانندگی برای اولین بار. اولین‌ها ناشناخته‌اند و حس تازگی دارند. در اولین روز شغل تازه به گمان زیاد شوق‌زده‌اید و می‌خواهید بهترین باشید؛ در هر دقیقه به هزار چیز فکر می‌کنید، اتفاقاتی را که امکان پذیر رخ دهند فکر می‌کنید و بابت ملاقات با همکاران تازه اضطراب دارید. در این مقاله، ۱۲ پیشنهاد برای اغاز خوب کار تازه اراعه می‌دهیم. با مراعات این نکات می‌توانید احساسات و شوق‌هایتان را مهار کنید و همانند حرفه‌ای‌ها مشغول به کار شوید.

۱. درمورد محل کار جدیدتان اطلاعات کافی به دست آورید

این روزها همه شرکت‌ها اطلاعاتی درمورد فعالیت‌ها و برنامه‌هایشان در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود انتشار می‌کنند. اگر قبل از اولین روز شغل تازه سایت و شبکه‌های اجتماعی شرکت را بازدید کنید، تا حدودی با محیط کارتان آشنا می‌شوید و دیگر نیازی نیست همه‌چیز را از همکارانتان سوال کنید.

بعض از شرکت‌ها نام و عکس اعضای سازمان و بخشی از چارت سازمانی را در سایت یا شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌کنند. با بازدید این قسمت می‌توانید اعضای تیم‌های گوناگون شرکت را بشناسید و بازدید کنید که با چه افرادی همکار خواهید می بود؛ نام و چهره همکارانتان را برای بسپارید تا هنگامی در اولین روز کاری آنها را دیدید، راحت‌تر ربط برقرار کنید.

۲. تصمیم بگیرید که خودتان را چطور معارفه کنید

بدیهی است که زمان ورود به سازمان تازه، با افراد جدیدی آشنا می‌شوید و همه آنها می‌خواهند بدانند شما چه فردی هستید. معارفه اولیه شما فرصتی برای اغاز رابطه دوستانه با همکارانتان است، به این علت پیش از وجود در محیط تازه، برای معارفه خودتان در چند جمله مختصر تمرین کنید و تصمیم بگیرید که چه رفتاری خواهید داشت. برای مثال سپس از معارفه، با همکاران تازه دست می‌دهید یا نه؟

ادامه مطلب
مارماهی های برقی با تشکیل جریان الکتریکی در آب DNA ماهی ها را تحول می دهند
آخرین مطالب

در معارفه خود به همکاران تازه، به این موارد اشاره کنید:

  • نامتان چیست.
  • جایگاه شغلی جدیدتان چیست و در کدام تیم‌ها مشغول به کار می‌شوید.
  • قبلا کجا کار می‌کردید و چه منصبی داشتید.

برای معارفه نیازی نیست درمورد مسائل خصوصی همانند علاقه‌مندی‌ها، سرگرمی‌ها یا آدرس محل زندگی‌تان سخن بگویید کنید.

۳. لباس مناسب انتخاب کنید

در اولین روز شغل تازه، همکاران با کنجکاوی بیشتری به شما دقت می‌کنند؛ به همین علت ظاهرتان زیاد تر از هر روز فرد دیگر اهمیت دارد. لباسی که انتخاب می‌کنید، باید مشابه با جایگاه شغلی تازه شما باشد؛ برای مثال اگر قرار است مدیر باشید، باید لباس رسمی بپوشید، اما اگر به‌گفتن کارآموز داخل تیم می‌شوید، لباس‌های نیمه‌رسمی و روزمره کفایت می‌کند.

چند مسئله مهم برای انتخاب لباس در اولین روز کاری عبارت‌اند از:

  • کفشتان را تمیز کنید.
  • لباس‌های اتوکشیده و آراسته بپوشید.
  • از پوشیدن لباس‌هایی که بیشتر از حد جلب دقت می‌کنند، خودداری کنید.
  • زیاد از اکسسوری‌ها منفعت گیری نکنید.
  • رنگ‌های خنثی یا سرد بهترین انتخاب برای استایل اولین روز شغل جدیدند.

اگر نمی‌دانید باید چه لباسی را انتخاب کنید، روز مصاحبه کاری را به یاد آورید. افرادی که در آن روز ملاقات کردید، چه لباس‌هایی بر تن داشتند؟ آیا لباسی که خودتان پوشیده بودید، مناسب می بود یا علتشد معذب شوید؟ با جواب به این دو سوال فهمید می‌شوید چه استایلی برای روز اول کارتان مناسب‌تر است.

۴. به‌موقع در محل کار حاضر شوید

به موقع رسیدن همیشه اهمیت دارد، اما اهمیت آن در اولین روز شغل تازه چند برابر است. از روزهای قبل بهترین مسیر رسیدن به محل کارتان را اشکار کنید و بسنجید که برای آماده‌شدن و طی‌کردن مسافت خانه تا محل کار چه مقدار زمان نیاز دارید.

ادامه مطلب
۱۳ علت این که فردی استخدامتان نمی‌کند

بهتر است ۵ تا ۱۰ دقیقه سریعتر از زمان مقرر به محل کارتان برسید تا نشان دهید خوش‌قول و منظمید. هنگامی به‌موقع نمی‌رسید، دیگران فکر می‌کنند بدقولید؛ این چنین هنگامی برای رسیدن عجله می‌کنید، به گمان زیاد با سر و وضعی آشفته، چهره‌ای برافروخته و نفس‌نفس‌زنان به محل کار می‌رسید. این ظاهر برای اغاز کار تازه مطلوب نیست!

۵. با دیگران ربط برقرار کنید

در شرکت‌های کوچک به گمان زیاد به‌راحتی می‌توانید با همه همکاران آشنا شوید، اما در شرکت‌های بزرگ نیازی نیست با همه آشنا باشید و شناخت تیم همکارانتان کافی است. اگر زمان ورود به زیاد تر از ۵ یا ۶ نفر معارفه شدید، فقط یک بار به همه انها سلام کنید، اما اگر تعداد افرادی که به آنها معارفه شدید محدود می بود، می‌توانید به تک‌تک آنها سلام کنید و دست بدهید.

نکاتی که زمان برقراری ربط اولیه باید به آنها دقت کنید، عبارت‌اند از:

  • لبخندزدن را فراموش نکنید.
  • به همه افراد حاضر در محیط به یک اندازه دقت کنید تا دوستی خود را به آنها نشان دهید.
  • احوالپرسی و آشنایی را طویل نکنید؛ به یاد داشته باشید که همکاران می‌خواهند سریعتر سراغ کارشان برگردند.
  • آشنایی زیاد تر با همکاران را به زمان ناهار و استراحت موکول کنید.
  • سپس از معارفه خودتان، اجازه بدهید دیگران هم خودشان را معارفه کنند، به آنها گوش دهید و ربط چشمی برقرار کنید.
  • بین سخن بگویید درمورد خودتان و سوال‌کردن از همکاران تازه اعتدال برقرار کنید. او گفت‌وگوی دوطرفه ربط‌سازی را ساده‌تر می‌کند.

در اولین روز کاری، به گمان زیاد یک یا چند نفر از همکاران از شما دعوت می‌کنند با آنها ناهار بخورید تا تنها نباشید. این دعوت را بپذیرید و با آنها همراه شوید.

ادامه مطلب
به چشم آمدن در محل کار با ۱۰ ترفند اثربخش

۶. میز کارتان را بچینید

سپس از آشنایی با همکاران، به گمان زیاد میز کارتان به شما نشان داده می‌بشود. وسایلتان را روی میز بچینید، محیط را بازدید کنید و اگر سؤالی درمورد قوانین و فرایندهای شرکت دارید، از همکاران خود سوال کنید. برای مثال در اولین روز کاری به گمان زیاد باید درمورد محل غذاخوری یا ساعت ناهار از همکاران خود سوال کنید.

۷. فعال باشید

مدتی طول می‌کشد تا با شرایط محیط کار تازه و وظایفتان آشنا شوید، اما این بدان معنی نیست که از همان روز اول دست روی دست بگذارید و چشم به راه بمانید تا دیگران به شما بگویند چه کاری باید انجام دهید. شما می‌دانید در سازمان چه جایگاهی دارید و در کل باید چه وظایفی را انجام دهید، بعد از همان ابتدا مشغول به کار شوید و خودکار باشید. به همکارانتان پشتیبانی کنید و اگر در انجام وظایفتان سؤالی دارید، از آنها سوال کنید.

بهتر است در روزهای اول کار، از اراعه انتقاد و نظر خودداری کنید چون این کار عکس ذهنی همکارانتان از شما را منفی می‌کند. آنها فکر می‌کنند شما در کارشان دخالت می‌کنید یا تصمیم کنترلشان را دارید.

۸. به‌اندازه سوال سوال کنید

هنگامی تازه‌واردید، همکاران شما می‌دانند که باید به سؤالات‌تان جواب بدهند و به شما برای آشنایی با محیط تازه پشتیبانی کنند، اما این بدان معنی نیست که درمورد هرچیز کوچکی سوال سوال کنید. تلاش کنید برای برخی از مسائل خودتان راهکاری اشکار کنید و در صورت نیاز از همکارانتان سوال کنید که کارتان را درست انجام داده‌اید یا خیر.
به یاد داشته باشید که سوال‌نپرسیدن و بیشتر از اندازه سوال‌پرسیدن به یک اندازه مشکل تشکیل می‌کنند. اگر هیچ سؤالی نپرسید، همکارانتان فکر می‌کنند وظایفتان را مطابق قوانین و فرایندهای تعیین‌شده سازمان انجام نمی‌دهید. اگر بیشتر از اندازه سوال سوال کنید، دیگران فکر می‌کنند بر کارتان تسلط کافی ندارید و برای انجام وظایفتان به دیگران متکی هستید.
ادامه مطلب
فیت‌بیت Charge 6 با سنسور ضربان قلب دقیق‌تر و اپ‌های گوگل معرفی شد

۹. به همه‌چیز دقت کنید

در اولین روز کاری به همه‌چیز توجه کنید

در اولین روزهای شغل تازه باید سراپا چشم و گوش باشید و به جزئیات دقت کنید. برای مثال بازدید کنید همکارانتان چه وقتی ناهار می‌خورند یا کدام افراد با هم صمیمی‌ترند. این چنین بازدید کنید هرکسی در تیم چه ماموریت‌ای را بر مسئولیت دارد و کارهایی همانند تمیزکردن آشپزخانه یا میزها را چه فردی انجام می‌دهد. به مکالماتشان گوش دهید و بازدید کنید که درمورد مافوق یا دیگر همکاران چطور سخن بگویید می‌کنند. با دقت‌کردن به این موارد فهمید می‌شوید چطور باید برخورد کنید و چه خط قرمزهایی باید برای خود در نظر بگیرید. با دقت به این موارد، برقراری ربط با همکاران تازه برایتان ساده‌تر می‌بشود.

۱۰. خودتان باشید

هیچ‌زمان نیازی نیست برای تحت‌تأثیر قراردادن دیگران خودتان را تحول دهید. به یاد داشته باشید که کارفرما شما را استخدام کرده است و فکر می‌کند برای جایگاه مورد نظر مناسبید. بعد خودتان باشید و به هیچ‌چیز تظاهر نکنید. تظاهرکردن شما را مضطرب می‌کند و طبیعی رفتارکردن به شما اسایش و اعتمادبه‌نفس می‌دهد.

۱۱. از زبان بدن منفعت گیری کنید

قسمت مهمی از برقراری ربط در اولین روز شغل تازه، به زبان بدن شما برمی‌گردد. با زبان بدنتان به دیگران نشان دهید در دسترس هستید و از سخن بگویید‌کردن و برقراری ربط با آنها استقبال می‌کنید. این چنین هنگامی فردی با شما سخن بگویید می‌کند، با زبان بدن می‌توانید اشتیاقتان به شنیدن سخن بگویید‌هایش را نشان دهید.

با این تکنیک‌ها با زبان بدن به دیگران نشان می‌دهید که پذیرای ربط با آنها هستید:

  • لبخند بزنید.
  • ربط چشمی برقرار کنید.
  • سرتان را بالا بگیرید.
  • دست‌به‌سینه نایستید و دست‌هایتان را در جیبتان نکنید.
  • صاف بایستید.
  • اسایش داشته باشید و کارهایتان را بدون عجله انجام دهید.
  • زمان سخن بگویید با دیگران، سر یا صورت‌تان را لمس نکنید و نخارانید. (این کارها نشانه اضطراب و عصبی‌بودن می باشند.)
  • هنگامی دست می‌دهید، دست دیگران را به‌قدر کافی بفشارید و تا وقتی که آنها دست‌تان را رها نکرده‌اند، دست خود را عقب نکشید.
  • شمرده‌شمرده و آشکار سخن بگویید کنید.
ادامه مطلب
۲۰ سؤالی که نباید در قرار اول بپرسید_به رنگ صبح

۱۲. در آخر اولین روز کاری، خداحافظی کنید و بازخورد مثبت بدهید

سپس از آخر اولین روز کاری به گمان زیاد مافوق شما یا همکارانتان نظرتان را می‌پرسند. بازخورد مثبت بدهید و از آنها بابت این که در طول روز به سؤالات‌تان جواب داده‌اند و به شما پشتیبانی کرده‌اند، سپاس کنید. درمورد مواردی که دوست داشتید سخن بگویید کنید و بگویید که انتظار دارید در روزهای آینده چه توانایی‌های جذابی داشته باشید. در روز اول از انتقاد بپرهیزید و حتی اگر ضعفی دیدید، آن را ابراز نکنید. پیش از خروج از محل کار نیز با مافوق و همکاران نزدیک خود خداحافظی کنید.

کلام آخر

در این مقاله، ۱۲ پیشنهاد ساده اراعه دادیم که دقت به آنها به شما پشتیبانی می‌کند اولین روز شغل جدیدتان را به بهترین شکل سپری کنید. به یاد داشته باشید که قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد یا اتفاق شگفت انگیز‌ای بیفتد؛ فقط قرار است با افراد جدیدی آشنا شوید و در محیطی تازه کار کنی. بعد اسایش داشته باشید و زندگی کاری جدیدتان را بپذیرید. اگر بیشتر از اندازه مضطربید، از تکنیک‌های مدیریت استرس و تنفس عمیق منفعت گیری کنید.

اگر توانایی‌ای درمورد روز اول کاری خود دارید یا می‌توانید نکات فرد دیگر به محتوای مقاله اضافه کنید، در قسمت دیدگاه‌ها برای ما و دیگر همراهان چطور بنویسید.

چطور با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چطور در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌شدت طی کنیم.




منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها