استفاده از ابزار سرگرم‌کننده برای گرفتن کودک از پوشک
- سلامتی

گرفتن کودک از پوشک؛ زمان مناسب و راهکارهای اثربخش


گرفتن کودک از پوشک یکی از با اهمیت ترین نقاط عطف دوران کودکی محسوب می‌بشود. گرچه زیاد تر کودکان از ۱۸ تا ۳۰ماهگی آماده‌اند تا برای دست‌شویی‌رفتن آموزش ببینند و از پوشک گرفته شوند، این درمورد همه بچه‌ها صدق نمی‌کند و امکان پذیر برخی کودکان حتی تا ۴سالگی هم کاملا از پوشک گرفته نشوند و والدین آنها به‌جستوجو از پوشک گرفتن کودک ۴ ساله باشند. هرآنچه ملزوم است درمورد از پوشک گرفتن بچه بدانید، در این مقاله خواهید خواند. با ما همراه باشید.

اهمیت آمادگی رشدی کودک برای از پوشک گرفتن

آمادگی رشدی کودک نقش مهمی در تعیین سن از پوشک گرفتن دارد. از آنجا که هر کودک با شدت خاص خودش رشد می‌کند، امکان پذیر سن مناسب گرفتن پوشک از بچه در کودکان گوناگون زیاد متفاوت باشد. بر پایه برخی پژوهش‌ها، اغاز زیاد سریع یا زیاد دیر آموزش دست‌شویی‌رفتن امکان پذیر چالش‌هایی تشکیل کند و تبدیل پسرفت یا تأخیر در انجام این مرحله مهم زندگی کودک بشود.

گرچه بر پایه پژوهش‌ها کودکان از ۱۸ تا ۲۴ماهگی از نظر جسمی و عاطفی کاملا آماده‌اند توالت‌رفتن را یاد بگیرند، سن تنها عامل اثرگذار بر زمان گرفتن بچه از پوشک نیست و امکان پذیر والدینی تا این مدت به جستوجو از پوشک گرفتن کودک ۳ ساله خود باشند.

چه وقتی آموزش توالت‌رفتن و از پوشک گرفتن را اغاز کنیم؟

برای این که بدانید زمان کنارگذاشتن پوشک و آموزش توالت‌رفتن به کودک رسیده یا نه، اول باید یقین شوید که کودک آمادگی اغاز این مرحله های مهم را دارد. نشانه‌های آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن عبارت‌اند از:

ادامه مطلب
نان با خمیر ترش؛ ارزش غذایی، فواید و طرز تهیه خمیر ترش
آخرین مطالب
  • خواست عوض‌کردن پوشک کثیف؛
  • توانایی پیروی از دستورالعمل‌های ساده؛
  • خشک‌ماندن پوشک به‌زمان ۲ ساعت؛
  • علاقه به دست‌شویی‌رفتن و کنارگذاشتن پوشک؛
  • توانایی نشستن روی صندلی توالت فرنگی؛
  • علاقه نشان‌دادن به پوشیدن لباس زیر به‌جای پوشک؛
  • اجابت مزاج منظم و داشتن الگوی اشکار برای دست‌شویی‌کردن.

منفعت گیری از شلوارهای آموزشی در زمان از پوشک گرفتن کودک

گرچه منفعت گیری از شلوارهای آموزشی یک‌بارمصرف روشی پرطرف‌دار برای از پوشک گرفتن کودک محسوب می‌بشود، امکان پذیر کودک را به پوشک‌شدن ترغیب کند و مانع یادگیری توالت‌رفتن بشود.

منفعت گیری از شلوار آموزشی یک‌بارمصرف برای کودکی که دوست دارد تا این مدت پوشک بشود، در حالی که قبلا توانسته با پیروزی از توالت منفعت گیری کند، همانند افتادن از چاله به چاه است. شلوارهای آموزشی یک‌بارمصرف به‌اندازه پوشک جاذب نیستند و تمیزکردن کودکی که به‌جای توالت‌رفتن از این شلوارها منفعت گیری کرده، زیاد دشوارتر از تمیزکردن کودکی است که پوشک شده.

ادامه مطلب
کتاب خواندن برای نوزاد؛ فواید، زمان شروع و روش انجام

تمرین توالت‌رفتن در شب زیاد چالش‌برانگیزتر از تمرین دست‌شویی‌رفتن در روز است. مطابق آمار، ۲۰درصد از کودکان ۵ساله و ۱۰درصد از کودکان ۷ساله دچار شب‌ادراری گاه‌به‌گاه‌اند.

اگر از شلوارهای آموزشی یک‌بارمصرف فقط شب‌ها یا زمان چرت‌زدن کودک منفعت گیری می‌کنید، تلاش کنید به این قانون پایبند باشید و در زمان‌های دیگر از آن منفعت گیری نکنید. به کودک یاد بدهید که هنگامی از خواب بیدار می‌بشود، دست‌شویی برود. شلوار آموزشی یک‌بارمصرف را هم درست همانند پوشک در جایی قرار دهید که در دسترس کودک نباشد.

دلایل تأخیر از پوشک گرفتن کودک

بعضی اوقات حتی با وجود کنارگذاشتن کامل پوشک، روال توالت‌رفتن کودک زیاد طویل می‌بشود. اگر فرزندتان به‌رغم آمادگی رشدی تا این مدت برای توالت‌رفتن مقاوت می‌کند، ملزوم است جستوجو علت مقاومت بیش‌ از حد او باشید.

۱. روش نادرست آموزش توالت‌رفتن

بازدید کنید آیا روشی که برای از پوشک گرفتن بچه در پیش گرفته‌اید، برای کودکتان مناسب است یا نه. هر کودکی روحیه متغیری دارد و امکان پذیر ملزوم باشد توالت‌رفتن را به روش خاصی تمرین کند. اگر در عرصه از پوشک گرفتن کودک موفق نیستید، عقب‌گرد کنید و روشتان را تحول بدهید.

۲. هراس‌های کودک

اگر کودک شما از دست‌شویی فرنگی یا فضای توالت می‌ترسد، امکان پذیر برای کنارگذاشتن پوشک مقاومت بیشتری نشان دهد. با کودکتان درمورد هراس‌هایش سخن بگویید کنید و به او مطمعن دهید که منفعت گیری از توالت بخشی طبیعی از رشد اوست. اگر هراس کودک با سخن بگویید‌کردن و اسایش‌دادن رفع نشود، امکان پذیر نیاز باشد مشاور کودک مداخله و هراس‌های او را ریشه‌یابی کند.

ادامه مطلب
دوشیدن شیر مادر با دست و شیردوش + مزایا و معایب

۳. مشکلات پزشکی

بعضی اوقات اوقات امکان پذیر به‌رغم همه کوششهای شما، عارضه یا مشکلی پزشکی کودک را از توالت‌رفتن باز دارد. برخی مشکلاتی که مانع از توالت‌رفتن کودک خواهد شد، عبارت‌اند از:

  • نداشتن کنترل عضلانی؛
  • درد ناشی از یبوست کودک؛
  • عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری؛
  • مشکلات فیزیکی همانند ظرفیت کم مثانه.

راهکارهایی برای پیروزی در کنارگذاشتن پوشک

۱. صبور باشید

افزایش اغاز تحمل یکی از با اهمیت ترین کارهایی است که در این مرحله از رشد کودک باید انجام دهید. کودک شما برای پشت‌سرگذاشتن این مرحله به آمادگی بسیاری نیاز دارد و امکان پذیر در این مسیر چندین دفعه مضطرب بشود و نتواند به‌خوبی از مسئولیت‌اش برآید. صبوربودن و محبت‌کردن به کودک چالش‌های این دوره را کمتر می‌کند و علتمی‌بشود راحت‌تر از این مرحله عبور کند.

۲. ارامش داشته باشید

ارامش‌داشتن و پایبندی به روتینی اشکار، راز پیروزی برای آموزش دست‌شویی‌رفتن به کودک و کنارگذاشتن پوشک است. با کوچک‌ترین مشکل و چالش سریع نومید نشوید و کودک را پوشک نکنید. اگر در این عرصه ارامش نداشته باشید، کودک می‌فهمد که تا این مدت می‌تواند از پوشک منفعت گیری کند و امکان پذیر برای دست‌شویی‌کردن در دست‌شویی مقاومت کند.

ادامه مطلب
اهمیت آموزش مسائل جنسی به کودکان + راهنمای آموزش در سنین مختلف

۳. پیروزی‌های کودک را تحسین کنید

تحسین کودک بابت دست‌شویی‌رفتن او را به انجام درست این کار تشویق می‌کند. گهگاهی برای کودک جایزه‌ای در نظر بگیرید و به او بگویید که این جایزه به‌خاطر دست‌شویی‌رفتن است.

۴. با کودک همدلی کنید

با نگرانی‌های کودک به‌خوبی همدلی کنید و فهمید باشید که این جهش به‌سمت استقلال زیاد تر مرحله‌ای مهم و چالش‌برانگیز برای اوست. ممکن‌ است از پوشک گرفتن بچه برایش غم‌انگیز یا حتی ترسناک باشد؛ در این شرایط فقط صبوری و همدلی شما است که معجزه می‌کند و او را از این مرحله سخت عبور می‌دهد.

۵. پوشک را به‌کل حذف کنید

بعضی اوقات اوقات ناکامی‌ها و ناکامی‌های آموزشی در عرصه از پوشک گرفتن بچه زیاد تر از این که به مقدار توانایی یا آمادگی کودک مربوط باشد، به کارکرد والدین ربط دارد. صرف‌نظر از سن کودک، پوشک‌کردن گهگاه علتمی‌بشود کودک با خودش فکر کند شما آن‌قدرها هم برای توالت‌رفتن و ازپوشک‌گرفتن او مصمم نیستید. تا وقتی که پوشک در دسترس کودک باشد، پوشک‌شدن را به توالت‌رفتن ترجیح می‌دهد و این علتشکست همه کوششهای شما برای از پوشک گرفتن او می‌بشود. دردسترس‌بودن پوشک علتمی‌بشود آموزش توالت‌رفتن برای کودک به تأخیر بیفتد و کودک به دستوالعمل‌های شما گوش نکند.

دور نگه‌داشتن پوشک از دید کودک این مشکل را از بین بردن می‌کند. اگر فکر می‌کنید فرزندتان واقعا آماده است تا پوشک را کنار بگذارد، پوشک‌ها را در جایی بگذارید که کودک نتواند آنها را ببیند یا به آنها دسترسی نداشته باشد.

ادامه مطلب
توکسوپلاسموز؛ همه‌چیز درباره این بیماری مشترک گربه و انسان

۶. از روش آموزشی مناسب منفعت گیری کنید

برای ترک پوشک و آموزش توالت‌رفتن کودک از روشی منفعت گیری کنید که با سبک فرزندپروری شما مشابه باشد. اگر روشی در پیش گرفتید و در آن موفق نبودید یا کودک با آن سازگار نبوده است، عقب‌گرد کنید و با برسی شرایط و بازدید گزینه‌های حاضر روش فرد دیگر انتخاب کنید. هیچ زمان در این مسیر از راه حلهای تنبیه کودک منفعت گیری نکنید.

۷. برای آموزش توالت‌رفتن از ابزار سرگرم‌کننده منفعت گیری کنید

خوشبختانه امروزه ابزارهایی همانند انواع کتاب داستان و بازی‌های سرگرم‌کننده درمورد از پوشک گرفتن کودک دردسترس والدین می باشند. با خواندن داستان‌های سرگرم‌کننده درمورد توالت‌رفتن و سخن بگویید درمورد شخصیت‌های کتاب کودک را به این کار تشویق کنید.

کلام پایانی

گرچه از پوشک گرفتن کودک مرحله‌ای چالش‌برانگیز است که امکان پذیر زیاد هم طویل بشود، درنهایت کودک شما یاد خواهد گرفت که بدون پوشک در توالت دست‌شویی کند. در روبه رو مقاومت کودک و چالش‌های زیاد و غیرقابل‌پیش‌بینی صبور باشید.

شما چه توانایی‌ای در عرصه از پوشک گرفتن بچه دارید؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در بین بگذارید.

هشدار! این نوشته فقط جنبه آموزشی دارد و برای منفعت گیری از آن ملزوم است با پزشک یا متخصص وابسته مشورت کنید. اطلاعات زیاد تر

با اهمیت ترین و سخت‌ترین ماموریت پدران و مادران پرورش فرزند است

پرورش کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا





منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها