فردی که از ترس پتویش را رویش کشیده است
- سلامتی

تعبیر خواب مردن؛ خواب مرگ نشانه مشکلات سلامت روان است؟


به گمان زیاد تابه‌حال خواب مرگ خودتان را دیده‌اید و با جست‌وجوی «تعبیر خواب مردن خودم» در اینترنت به‌جستوجو تعبیر و معنی آن گشته‌اید. خواب‌دیدن درمورد مرگ خودمان یا عزیزانمان یکی از ازردهکننده‌ترین و رایج‌ترین خواب‌ها محسوب می‌بشود. می‌دانید پشت‌پرده این خواب غم‌انگیز چیست و چه معنایی دارد؟ در این مقاله درمورد تعبیر خواب مردن شخص زنده می‌گوییم. با ما همراه باشید.

دیدن مرگ در خواب نماد چیست؟

لوری لوونبرگ، تحلیلگر خبره خواب‌، می‌گوید: «طبق معمول خواب‌هایی که می‌بینیم واقعی نیستند و زیاد تر نماد و استعاره‌اند. در واقع دیدن مرگ خودمان یا عزیزانمان در خواب نشان از مرگ در دنیای واقعی نیست و امکان پذیر نماد تحول و بسته‌شدن فصلی از زندگی باشد. برای مثال اگر خواب مرگ خودتان را دیده‌اید، امکان پذیر این خواب حکایت از این داشته باشد که بخشی از زندگی‌تان رو به آخر است و قرار است تحول کند. دیدن خواب مرگ شخص دیگر نیز به همین معناست؛ یعنی امکان پذیر نشان‌دهنده این باشد که رابطه شما با او در حال تحول است.

لوونبرگ پیشنهاد می‌کند به‌جای این که خواب‌های مربوط به مرگ را با مردن در زندگی واقعی تعبیر کنید، آن را پیغامی از ناخودآگاهتان در نظر بگیرید که هشدار می‌دهد زمان تحول یا رشد شما در بخشی از زندگی فرا رسیده است. اگر بخشی از زندگی شما رو به آخر است، ناخودآگاه شما آن را در قالب خواب مرگ به شما مشخص می کند تا بتوانید راحت‌تر آن را رها و خودتان را برای مرحله جدیدی از زندگی آماده کنید.

ادامه مطلب
بازی درمانی؛ انواع، تکنیک‌ها و مزایا آن

تعبیر انواع خواب درمورد مرگ

۱. تعبیر خواب مردن همسر

لوونبرگ می‌گوید دیدن مرگ همسر در خواب امکان پذیر نشانه نوعی تحول در رابطه شما باشد. امکان پذیر این خواب به‌معنی نزدیک‌شدن به آخر رابطه عاطفی شما یا حاکی از نوعی تحول در شرایط زندگی‌تان باشد.

۲. تعبیر خواب مردن پدر و مادر

به‌باور لوونبرگ، خواب‌هایی که درمورد مرگ والدین می‌بینید امکان پذیر به‌علت تشکیل تغییراتی در زندگی والدین شما یا تحول در روابط شما با آنها باشند. بعضی اوقات هم امکان پذیر دیدن مرگ والدین در خواب نشانی از افکار و شرایط زندگی‌تان در ربط با نقش والدفرزندی باشد. اگر خواب مردن والدینتان را دیده‌اید، با پرسیدن چند سوال از خودتان شرایط را بسنجید و خوابتان را تعبیر کنید:

  • آیا دیدگاهتان درمورد والدبودن خودتان تحول کرده است؟
  • در حال عمل برای باردارشدن هستید و حس می‌کنید هیچ زمان بچه‌دار نخواهید شد؟
  • دوران سختی را با کودک سپری می‌کنید و حس می‌کنید به‌گفتن والد توانایی پرورش صحیح او را ندارید؟
  • تصمیم گرفته‌اید که هیچ زمان بچه‌دار نشوید و افکار مرتبط با این تصمیم مدام به ذهنتان خطور می‌کنند؟
ادامه مطلب
چای سبز یا سیاه؛ کدام مفیدتر است؟_به رنگ صبح

تأمل درمورد این سؤالات علتمی‌بشود شرایط را بهتر بسنجید و تعبیر خواب مردن مادر و پدر را اشکار کنید.

۳. تعبیر خواب مردن فرزند

این خواب غم‌انگیزترین خوابی است که امکان پذیر درمورد فرزندتان ببینید، چون هراس و اندوهی که در خواب حس می‌کنید، زیاد واقعی است. گرچه در ظاهر این خواب زیاد ازردهکننده است، معنی غم‌انگیزی ندارد و طبق معمول نشان‌دهنده نقاط عطف و مرحله های تازه رشد فرزند شما است. مثالهایی از این نقاط عطف عبارت‌اند از:

طبق معمول وقتی این خواب را می‌بینید که مرحله‌ای از زندگی فرزندتان به آخر رسیده است. به‌نظر لوونبرگ، این خواب غم‌انگیز روش سوگواری روان شما به‌خاطر گذر زمان و آخر وابستگی فرزندتان به شما است.

۴. تعبیر خواب مردن خواهر یا برادر

این خواب هم تعبیری شبیه دیگر خواب‌های مرتبط با مرگ دارد. دیدن مرگ خواهر یا برادرتان در خواب امکان پذیر نشان‌دهنده این باشد که رابطه شما با آنها یا لحاظی از زندگی آنها در حال تحول است.

۵. تعبیر خواب مردن حیوان خانگی

به‌حرف های لوونبرگ، معنی و تعبیر این خواب بسته به نوع حیوان خانگی که در خواب دیده‌اید، متفاوت است. سگ‌ به‌علت وفاداری‌اش نمادی از روابط عاطفی‌ است. به این علت دیدن مرگ سگ در خواب امکان پذیر به‌معنی آخر دوستی یا رابطه عاشقانه در آینده‌ای نه‌چندان‌ دور باشد. گربه‌ نیز نماد میل جنسی، تولیدمثل یا جدا گانه‌شدن است، به این علت خواب دیدن درمورد مرگ گربه امکان پذیر بیانگر فقدان صمیمیت، باروری یا استقلال در زندگی شما باشد.

ادامه مطلب
انواع شرطی سازی و کاربرد آن در انگیزش کارکنان

۶. تعبیر خواب کشته‌شدن

به‌قتل‌رسیدن در خواب نشانگر این است که شما تحت فشارید و ناچار می‌شوید نوعی تحول و تحول در زندگی‌تان تشکیل کنید یا به چیزی آخر دهید. طبق معمول وقتی این خواب را می‌بینید که در روبه رو نیاز به تحول شرایط مقاومت می‌کنید.

۷. تعبیر خواب خودکشی

مشروط به این که اکنون به خودکشی فکر نمی‌کنید و افکار خودکشی ندارید، این خواب امکان پذیر به این معنی باشد که در حال تلاش برای تحول خود یا تولدی مجدد‌اید.

دیدن مرگ در خواب چه احساسی را برمی‌انگیزد؟

فرقی نمی‌کند خواب مرگ خودتان را ببینید یا یکی از عزیزانتان را؛ با دیدن این خواب غم‌انگیز دچار احساسات مختلفی از جمله ناراحتی، هراس، اضطراب، وحشت، سردرگمی یا حتی کنجکاوی خواهید شد. علاوه‌بر احساسات گوناگون، امکان پذیر زمان دیدن این خواب علائم فیزیکی همانند افزایش ضربان قلب، تنگی‌نفس، تعریق شدید یا حرکات دست و پا داشته باشید.

بسته به مقدار آشکار‌بودن خواب و یادآوری آن سپس از بیدارشدن، امکان پذیر احساسات ناشی از آن باقی بمانند و بر خلق‌وخوی شما تاثییر بگذارند. حتی امکان پذیر دیدن خواب مرگ شما را ترغیب کند زیاد تر درمورد شرایط جاری زندگی خود و معنی این خواب فکر کنید. به یاد داشته باشید که دیدن مرگ در خواب به این معنی نیست که قرار است اتفاق بدی رخ دهد؛ خواب شما نتیجه پردازش چیزهایی است که دیده‌اید، شنیده‌اید یا به آنها فکر کرده‌اید.

ادامه مطلب
چرا خواب ناکافی می‌تواند احساس درد را در بدن ما افزایش دهد؟

آیا دیدن مرگ در خواب نشانه مشکل سلامت روان است؟

به‌حرف های دکتر هریس، دیدن مرگ در خواب زیاد رایج‌ است و لزوما نشانه‌ مشکل سلامت روان یا بیماری روانی نیست. بااین‌حال اگر این خواب مدام تکرار بشود و فرد شب‌های متوالی خواب مرگ خود یا عزیزانش را ببیند، امکان پذیر دچار نوعی اختلال مربوط به سلامت روان باشد. این اختلالات عبارت‌اند از:

علل خواب‌دیدن درمورد مرگ

عوامل بسیاری علتدیدن خواب مرگ خودمان یا عزیزانمان خواهد شد. به‌حرف های دکتر هریس، با اهمیت ترین عوامل عرصه‌ساز دیدن خواب مرگ عبارت‌اند از:

  • هراس؛
  • استرس؛
  • غم و اندوه؛
  • تحول در زندگی؛
  • ازمایش ها عاطفی؛
  • مسائل حل‌نشده؛
  • ازمایش ها صدمه‌زا؛
  • مشکل سلامت روان؛
  • عقاید اجتماعی یا فرهنگی؛
  • نگرانی‌های مرتبط با سلامتی؛
  • فیلم‌ها، کتاب‌ها و انواع دیگر محتوا.

راه حلهای پیشگیری از دیدن مرگ در خواب

  • گذر از مسائل حل‌نشده: اگر در مرحله‌ای از زندگی نیاز به تحول حس می‌کنید، آن را جدی بگیرید و برای تحول شرایط مقاومت نکنید. باقی‌ماندن در شرایط استرس‌زا علتمی‌بشود ناخودآگاهتان با خواب مرگ به شما هشدار دهد که این شرایط را رها و از این مرحله گذر کنید.
  • تمرکز روی آینده: بهترین راه برای پیشگیری از خواب‌های مرتبط با مرگ یا متوقف‌کردنشان این است که روی آینده تمرکز و برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.
  • پشتیبانی‌گرفتن از متخصص: اگر خواب‌های مرتبط با مرگ شما را آزار خواهند داد و به‌قدری تکرار خواهد شد که زندگی واقعی‌تان مختل شده، بهتر است با روان‌شناس سخن بگویید کنید.
ادامه مطلب
ربط شگفت انگیزی بین نوع غذا و کیفیت خواب وجود دارد

کلام پایانی

در این مقاله انواع تعبیر خواب مردن را مرور کردیم. دیدن گهگاه این‌گونه خواب‌ها مشکلی ندارد و نشان از ابراز تحول در زندگی واقعی است. بااین‌حال اگر به‌قدری این خواب غم‌انگیز را می‌بینید که زندگی واقعی‌تان هم مختل شده، بهتر است به روان‌شناس مراجعه و پشتیبانی حرفه‌ای دریافت کنید. روان‌درمانگر به شما پشتیبانی می‌کند احساساتی را که به‌خاطر دیدن خواب مرگ در وجودتان شما تشکیل شده‌اند شناسایی کنید. این چنین حالت سلامت روان شما را بازدید می‌کند و راهکارهایی برای گذر از این شرایط به شما می‌دهد.

شما بگویید

تابه‌حال خواب مرگ خودتان یا عزیزانتان را دیده‌اید؟ به‌نظر شما این‌گونه خواب‌ها چه تعبیری دارند؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟


در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و حرکت شما به‌وجود می‌آورد. اگر حس افسردگی دارید، حتما با پشتیبانی یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ربط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این نوشته فقط جنبه آموزشی دارد و برای منفعت گیری از آن ملزوم است با پزشک یا متخصص وابسته مشورت کنید. اطلاعات زیاد تر



منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها