این دوربین جذاب چگونگی دریافت رنگ‌ها در چشم حیوانات را نشان می‌دهد + عکس
- تکنولوژی

این دوربین دلنشین چگونگی دریافت رنگ‌ها در چشم حیوانات را مشخص می کند + عکس


دانشمندان یک دوربین تازه را با یک نرم‌افزار متن‌باز ترکیب کرده‌اند تا بتوانند ببینند جهان از چشم حیوانات گوناگون چه شکلی است. آن‌ها تصاویری را از این آزمایش انتشار کرده‌اند که مشخص می کند دیگر حیوانات چه دریافتی از رنگ‌های گوناگون دارند.

گروهی از دانشمندان در بریتانیا و آمریکا سیستمی ساخته‌اند که می‌تواند آنچه را که از چشم حیوانات دیده می‌بشود، به‌طور دقیق به ما نشان دهد. محققان می‌گویند هر حیوان گیرنده‌های نور بی همتا خودش را دارد و عکس العمل متغیری در برابر نورهای گوناگون، از فرابنفش گرفته تا فروسرخ، مشخص می کند. درنتیجه هر حیوان جهان را متفاوت می‌بیند.

سه پروانه بر روی گل‌ها از دید یک پرنده. در گوشه پایین راست می‌توانید همین صحنه را از چشم انسان نیز ببینید.

سیستم تازه محققان چطور کارکرد چشم حیوانات را همانند‌سازی می‌کند؟

در این سیستم تازه، نور دریافتی بین دو دوربین تقسیم می‌بشود. یک دوربین به نور فرابنفش حساس است و فرد دیگر به نور مرئی. این تفکیک از طریق یک شیشه اپتیکال موسوم به «مقسم پرتو» انجام می‌بشود. این قطعه نور فرابنفش را همانند یک آینه بازتاب می‌دهد، ولی نور مرئی از آن عبور می‌کند. درنتیجه این سیستم می‌تواند نور را به‌صورت هم‌زمان در چهار ناحیه از طول موج ببیند: فرابنفش، آبی، سبز و قرمز.

این دوربین دلنشین چگونگی دریافت رنگ‌ها در چشم حیوانات را.webp

سپس نرم‌افزار داده‌های دوربین را به «واحدهای ادراکی» که مشابه با حساسیت گیرنده‌های نوری هر حیوان تنظیم شده‌اند، تبدیل می‌کند. آنگاه می‌توان تصاویری تشکیل کرد که ظاهری همانند به آنچه که از چشم حیوانات دیده می‌بشود، دارند.

ادامه مطلب
آمازون برای اولین بار به یک شرکت 2 تریلیون دلاری تبدیل شد_به رنگ صبح
آخرین مطالب
1706531674 528 این دوربین دلنشین چگونگی دریافت رنگ‌ها در چشم حیوانات را.webp
رنگ یک گل از نگاه زنبور عسل

محققان در همین رابطه مقاله‌ای در مجله PLOS Biology انتشار کرده‌اند. آن‌ها نتایج کارکرد این سیستم را با خروجی دستگاه طیف‌سنج نوری قیاس کردند و فهمید شدند که بسته به شرایط محیطی، دقت این سیستم می‌تواند بین ۹۲ تا ۹۹ درصد باشد.

پژوهشگران قرار است در آینده از این سیستم برای تشکیل مستندهای دلنشین‌تر و دقیق‌تر منفعت گیری کنند. اندوخته این پروژه توسط National Geographic Society فراهم شده است. به‌علاوه، محققان باور دارند که با این سیستم می‌توانند اکتشافات علمی تازه داشته باشند. نرم‌افزار آن‌ها به‌صورت متن‌باز در دسترس عموم قرار گرفته است.

ادامه مطلب
کشف فسیل یک دلفین باستانی غول‌پیکر در جنگل‌های آمازون + عکس_به رنگ صبح



منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها