کره کاکائو
- سلامتی

کره کاکائو؛ خواص شگفت‌انگیز آن برای پوست و سلامت بدن


تابه‌حال فکر کرده‌اید چرا شکلات‌ها بافت نرم و دلپذیری دارند؟ چه ماده‌ای علتمی‌بشود شکلات‌‌ طعم دلنشین خود را نگه داری کند و در دهان آب بشود؟ کره کاکائو راز خوشمزگی شکلات‌ها است. این کره گیاهی مواد مغذی مختلفی دارد و برای سلامتی پوست زیاد سودمند است. با ما در این مقاله همراه باشید تا با خواص کره کاکائو و کاربردهای مختلفش آشنا شویم.

کره کاکائو چیست؟

کره کاکائو نوعی کره گیاهی است که از دانه‌های کاکائو به دست می‌آید. درخت کاکائو نوعی گیاه گرمسیری است که در اطراف خط استوا می‌روید. امروزه زیاد تر کاکائوی جهان را کشورهای غرب آفریقا همانند غنا، نیجریه، کامرون و ساحل عاج فراهم می‌کنند. برای تهیه این کره دانه‌های میوه درخت کاکائو را خشک و برشته می‌کنند، سپس از این دانه‌های برشته کره استخراج می‌بشود. از باقی‌مانده دانه‌های کاکائو نیز پودر کاکائو به دست می‌آید. کره خالص کاکائو در دمای اتاق جامد است و بوی ملایم شکلات می‌دهد.

امروزه کره کاکائو کاربردهای بسیاری دارد. این کره ماده‌ای الزامی برای تشکیل شکلات است. علاوه‌بر این، برای تهیه کرم‌های پوستی، لوسیون‌ها و بالم لب از آن منفعت گیری می‌کنند.

خواص کره کاکائو

کره کاکائو مزایا بسیاری برای بدن دارد؛ از بهبود سلامت قلب و استخوان‌ها گرفته تا محافظت از پوست و مو. پزشکان اعتقاد دارند برای پوست هم سودمند است. این کره گیاهی پوست را مرطوب نگه می‌دارد و برای درمان ترک‌های لب مناسب است. این چنین از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و التهاب‌های پوستی را تسکین می‌دهد. در ادامه، با اهمیت ترین خواص کره کاکائو را با هم مرور می‌کنیم.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
سنگ آمیتیست؛ مزایا، موارد منفعت گیری و نحوه مراقبت

۱. فراهم ویتامین E

این کره گیاهی منبع غنی ویتامین E است که برای بدن مزایا بسیاری دارد. کارشناسان سلامتی می‌گویند کره کاکائو برای بهبود بینایی، تحکیم دستگاه تولیدمثل و سلامت مغز سودمند است. علاوه‌بر این، شدت گردش خون را افزایش می‌دهد و پوست را شاداب‌تر می‌کند.

۲. فراهم رطوبت پوست

کره کاکائو حاوی اسیدهای چرب است. اسیدهای چرب در آب‌رسانی پوست نقش مهمی دارند. به همین علت این کره گیاهی یکی از مواد مهم ساخت کرم‌های پوستی است. چربی حاضر در این کره سدی محافظ روی پوست می‌سازد که رطوبت بافت‌های داخلی را نگه داری و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

۳. ترمیم پوست

کره کاکائو یکی از داروهای موضعی برای درمان بیماری‌های پوستی همانند اگزما، پسوریازیس و درماتیت است. روغن این کره از پوست در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کند و آن را مرطوب نگه‌ می‌دارد، درنتیجه خارش‌ پوست را افت می‌دهد و جهت می‌بشود سلول‌های پوست سریعتر التیام یابند و ترمیم شوند.

۴. محافظت در برابر خورشید

اشعه فرابنفش خورشید (UV) برای پوست زیان اور است. این اشعه بافت پوست را تحول می‌دهد و به سلول‌های پوستی صدمه می‌زند. محققان می‌گویند قرارگرفتن در معرض نور خورشید گمان ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. کره کاکائو حاوی فیتوکمیکال‌های مختلفی است. فیتوکمیکال مواد شیمیایی گیاهان است که می‌تواند از بدن انسان در برابر صدمه‌های محیطی محافظت کند. مطابق تحقیقات، فیتوکمیکال‌ها از پوست بدن در برابر اشعه فرابنفش مراقبت می‌کند و گمان ابتلا به بیماری‌های پوستی را افت می‌دهد.

۵. افت کلسترول

کلسترول یکی از چربی‌های خون است که در کبد ساخته می‌بشود. اگر مقدار کلسترول بدن بیشتر از حد زیاد بشود، برای سلامتی خطرناک است. پزشکان می‌گویند کلسترول زیاد گمان ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد. کره کاکائو حاوی اسید استئاریک است که کبد انسان آن را به نوعی چربی تک‌غیراشباع به‌نام اسید اولئیک تبدیل می‌کند. اسید اولئیک کلسترول بد (LDL) را افت و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد.

ادامه مطلب
توهم چیست؛ انواع، علائم و روش درمان_به رنگ صبح

۶. بهبود بیماری‌های کبدی

مطابق تحقیقات، برخی از بیماری‌های کبدی ناشی از افتکولین است. کولین یکی از ویتامین‌های گروه B است که سوخت‌وساز چربی در بدن را بهبود می‌بخشد و کره کاکائو منبع غنی کولین است، به این علت مصرف آن گمان ابتلا به بیماری‌های کبدی را افت می‌دهد. این چنین کارشناسان می‌گویند این ویتامین برای مبتلایان به بیماری‌های کبدی هم سودمند است، چراکه علائم بیماری را مهار می‌کند.

۷. بهبود سلامت استخوان

کره کاکائو مقدار مقداری ویتامین K دارد. ویتامین K یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که مزایا بسیاری برای بدن دارد. این ویتامین به بدن پشتیبانی می‌کند بافت‌های استخوانی را بسازد و آنها را نگه داری کند، به این علت این کره گیاهی برای نگه داری سلامت استخوان‌ها و بهبود وضعیتشان سودمند است.

زیان های کره کاکائو

این کره خوش‌طعم خطری برای سلامتی ندارد. شما می‌توانید از آن روی پوست یا در انواع خوراکی‌ها منفعت گیری کنید، اما در برخی موارد عوارض جانبی تشکیل می‌کند. کارشناسان می‌گویند این کره امکان پذیر علتجوش‌های پوستی بشود. اگر پوست چربی دارید و آکنه می‌زنید، بهتر است از محصولات پوستی حاوی این ماده منفعت گیری نکنید. این چنین مطابق تحقیقات، کره کاکائو استروژن را در بدن زنان افت می‌دهد.

در کره کاکائو مقدار مقداری کادمیوم و سرب نیز وجود دارد که این دو فلز برای بدن مضرند و امکان پذیر علتکندی رشد، کم‌خونی و زایمان زودرس شوند.

ادامه مطلب
تنبیه کودک؛ مؤثرترین شیوه و اصول اجرای آن

قیاس کره کاکائو با شی باتر و روغن نارگیل

شی باتر و روغن نارگیل همانند کره کاکائو از گیاهان استخراج خواهد شد. شی باتر خاصیت مرطوب‌سازی دارد و پوست را شاداب نگه می‌دارد، اما زیاد تر از کره کاکائو ویتامین E و اسید چرب دارد. این چنین حاوی ویتامین A است که کره کاکائو آن را ندارد. تفاوت دیگر این دو کره بوی آنهاست. کره کاکائو بوی شکلاتی دارد، اما شی باتر بوی آجیل می‌دهد.

مطابق تحقیقات، برای تشکیل شکلات تخته‌ای می‌توان از روغن نارگیل به‌جای کره کاکائو منفعت گیری کرد. روغن نارگیل نقطه ذوب کمتری دارد، اما قبل از مصرف باید آن را تصفیه کرد تا برای مصرف خوراکی مناسب باشد.

نحوه منفعت گیری

۱. مصارف خوراکی

کره کاکائو طعم و بوی شکلاتی دارد و می‌توان آن را به‌تنهایی خورد، اما بهتر است از این کره در خوراکی‌های شکلاتی منفعت گیری کنید تا غذایتان طعم و عطر بهتری بگیرد.

ادامه مطلب
سیستوسکوپی؛ روشی برای تشخیص و درمان مشکلات مثانه

می‌توانید با این کره برای خودتان شکلات درست کنید. تشکیل شکلات مقداری سخت است، اما اگر به این کار علاقه دارید می‌توانید به‌چشم یک سرگرمی خانوادگی به آن نگاه کنید؛ از روی ویدئویی آموزشی یا دستورالعملی ساده برای خود و خانواده‌تان شکلات درست کنید و از کنار هم بودن لذت ببرید.

اگر این کره گیاهی را ذوب کنید، روغنی خوراکی به دست می‌آورید که برای پخت‌وپز مناسب است. این کره نقطه دود بالایی دارد و سریع نمی‌سوزد، اما طعم شیرین آن برای هر غذایی مناسب نیست. این چنین بعد از پخت سفت می‌بشود، به این علت نباید آن را جانشین همه روغن غذا کنید.

کره کاکائو مغذی و خوشمزه است، اما فراموش نکنید که کالری زیاد بسیاری دارد.

کاربردهای دیگر این کره گیاهی عبارت‌اند از:

  • کوکی‌های شکلاتی؛
  • بالم لب خوراکی؛
  • جایگزینی برای ژلاتین؛
  • روغن جانشین دسرهای وگان.

۲. مصارف پوستی

کره کاکائو حاوی ویتامین E است و از تشکیل چین‌وچروک روی پوست جلوگیری می‌کند. این کره در دمای محیط جامد است و می‌توانید تکه‌ای از آن را روی پوست خشک بدن یا لب‌هایتان بمالید و صبر کنید تا ذوب و سپس جذب بشود، اما کره جامد روی پوست ظاهر زیبایی ندارد. ساده‌ترین راه برای منفعت گیری از آن خرید کرم‌های پوستی حاوی کره کاکائو است. این محصولات را می‌توانید در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های لوازم بهداشتی طبیعی یا فروشگاه‌های اینترنتی اشکار کنید. منفعت گیری از کرم‌های آماده ساده‌تر است و مواد مغذی‌شان هم سریعتر جذب پوست می‌بشود.

مطابق تحقیقات، لوسیون کره کاکائو التهاب پوست را التیام می‌دهد. کارشناسان می‌گویند از این لوسیون‌ها می‌توانید برای درمان انواع سوختگی‌ جزئی پشتیبانی بگیرید. مبتلایان به نشت ادرار نیز می‌توانند از این لوسیون برای نواحی خصوصی بدنشان منفعت گیری کنند. کره کاکائو همانند یک لایه محافظ عمل می‌کند تا قطرات ادرار پوست را تحریک نکنند.

سخن آخر

کره کاکائو نوعی روغن گیاهی مغذی است که مزایا بسیاری برای بدن دارد. این کره در دمای اتاق جامد است، اما می‌توانید آن را ذوب کنید و در شیرینی‌ها و دسرها منفعت گیری کنید. این کره گیاهی برای پوست هم سودمند است؛ به همین علت برای تشکیل انواع کرم، لوسیون و بالم لب کاربرد دارد. این کره سرشار از ویتامین E است و همانند سدی مقاوم از پوست شما در برابر خشکی و اشعه‌های زیان اور آفتاب محافظت می‌کند.

ادامه مطلب
نورتریپتیلین؛ همه‌چیز درمورد این قرص ضدافسردگی

اگر این مقاله برایتان سودمند بوده است، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و ازمایش ها خود را برایمان بنویسید.

هشدار! این نوشته فقط جنبه آموزشی دارد و برای منفعت گیری از آن ملزوم است با پزشک یا متخصص وابسته مشورت کنید. اطلاعات زیاد تر



منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها