نقش اسباب بازی در خلاقیت و نوآوری کودک چیست؟
- اموزش

نقش اسباب بازی در خلاقیت و نوآوری کودک چیست؟


سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.

اسباب بازی نقش اساسی در رشد کودکان دارد و هم به گفتن کاتالیزور و هم وسیله ای برای خلاقیت و نوآوری عمل می کنند. اسباب‌بازی‌ به دور از این که فقطً یک سرگرمی گذرا باشند، در شکل‌دهی توانمندیهای شناختی، عاطفی و اجتماعی کودکان مؤثرند. آن‌ها بلوک‌های سازنده تخیل، ابزاری می باشند که کودکان از طریق آن‌ها دنیای خود را کشف و معنی می‌کنند، و جرقه‌هایی می باشند که شعله‌های خلاقیت و تفکر نوآورانه را شعله‌ور می‌کنند.

در مرکز این او گفت و گو این فهمیدن است که بازی زبان مهم کودک و ابزاری است که از طریق آن آنها بهترین یادگیری را دارند. از طریق بازی، کودکان با جهان آزمایش می کنند، علت و معلول را می آموزند، توانایی های حرکتی ظریف را گسترش می دهند و در فرآیندهای پیچیده تصمیم گیری و حل قضیه شرکت می کنند. اسباب‌بازی‌ به‌گفتن متداول‌ترین وسایل در بازی، این ازمایش ها یادگیری را تحکیم می‌کنند و اشکال ملموسی را اراعه می‌کنند که از طریق آن می‌توان مفاهیم انتزاعی را فهمیدن و به کار برد.

ادامه مطلب
سازش در ازدواج؛ کجا و چطور باید کوتاه بیاییم؟

خلاقیت، در این عرصه، فقط توانایی تشکیل چیزی تازه و بدیع نیست، بلکه ظرفیت دیدن جهان از طریق عدسی های متعدد، یافتن راه حل های گوناگون برای یک مشکل واحد، و تطبیق و به کارگیری دانش در عرصه های گوناگون است. اسباب بازی این جنبه از خلاقیت را با اراعه امکانات بی آخر برای ترکیب، بازسازی و دگرگونی تحریک می کند. به گفتن مثال، مجموعه ای از لگو ساده، می تواند یک قلعه، یک سفینه فضایی، یک ماشین یا هر چیزی که کودک فکر می کند باشد. این آزادی برای تشکیل و بازآفرینی بدون مرز، تفکر جانبی و توانایی تشکیل ایده‌های بدیع را تحکیم می‌کند.

اسباب‌بازی‌ می‌تواند به‌گفتن آینه‌ای از دنیای در حال تکامل عمل کند و کودکان را با مفاهیم و فناوری‌های تازه آشنا کند و در نتیجه فرهنگ نوآوری را تحکیم کند. اسباب‌بازی آموزشی امروزی زیاد تر عناصری از کدنویسی، مهندسی و حتی روباتیک را در خود جای می‌دهد و ذهن‌های جوان را با اصول این رشته‌ها به روشای بازیگوش و دلنشین آشنا می‌کنند. با تسلط بر این اسباب‌بازی‌ها، کودکان نه تنها توانایی‌های خاصی را به دست می‌آورند، بلکه با نوآوری‌های تکنولوژیکی حس راحتی می‌کنند که در زندگی آینده آنها مورد قیمت خواهد می بود.

ادامه مطلب
تأخیرهای استارشیپ به گمان زیاد علتشوند ناسا از برنامه فرود روی ماه عقب بیفتد

از نظر اجتماعی نیز اسباب بازی نقش مهمی در رشد کودکان دارند. بازی مشارکتی که توسط اسباب‌بازی‌های مشترک تسهیل می‌بشود، همدلی، مذاکره و قیمت دیدگاه‌های گوناگون را به کودکان می‌آموزد. آنها را تشویق می کند که با هم کار کنند، ایده ها را به اشتراک بگذارند و خلاقیت یکدیگر را تحکیم کنند. این چنین تجربیاتی در پرورش توانایی‌های نرم که برای نوآوری در یک محیط مشارکتی الزامی می باشند، حیاتی می باشند.

اهمیت اسباب‌بازی در پرورش خلاقیت و نوآوری نیز بر نیاز به فراگیری در طراحی اسباب‌بازی پافشاری می‌کند. اسباب‌بازی‌هایی که فرهنگ‌ها، توانمندیها و جنسیت‌های گوناگون را منعکس می‌کنند، نه تنها هویت کودکان گوناگون را تایید می‌کنند، بلکه آنها را در معرض طیف گسترده‌تری از دیدگاه‌ها و ازمایش ها قرار خواهند داد. این تنوع در مواد بازی می تواند همدلی را افزایش دهد، بردباری را تشویق کند، و دامنه تفکر خلاق و نوآوری کودک را گسترش دهد.

نقش لگو در خلاقیت کودکان لگو، آجرهای پلاستیکی رنگارنگ در هم تنیده، برای دهه‌ها جزء مهم جعبه‌های اسباب‌بازی کودکان در سراسر جهان بوده است. لگو علاوه بر این که منبع سرگرمی است، به گفتن یک ابزار قوی برای پرورش خلاقیت، توانایی های حل قضیه و رشد شناختی در کودکان عمل می کند.

نقش اسباب بازی در خلاقیت و نوآوری کودک چیست؟ ۹

در قلب جذابیت لگو طبیعت باز آن است. بر خلاف تعداد بسیاری از اسباب‌بازی‌هایی که به یک مقصد منحصر به فرد خدمت می‌کنند یا کودکان را به سمت یک مقصد نهایی خاص راهنمایی می‌کنند. این انعطاف پذیری ذاتی کودکان را تشویق می کند تا از تخیل خود برای ساختن خلاقیت های خود منفعت گیری کنند، خواه یک ساختار ساده، یک منظره شهری پیچیده یا یک مجسمه انتزاعی باشد. فرآیند تجسم یک خلاقیت و زنده کردن آن آجر به آجر، کودکان را توانمند می کند، به آنها حس پیروزی می دهد و مطمعن به نفس خلاقانه آنها را تحکیم می کند.

ادامه مطلب
۹ نشانه دوست سمی و روش برخورد با او_به رنگ صبح

لگو با ترکیب عناصر آموزش و گسترش توانایی، از مرزهای بازی صرف فراتر می رود. دچار شدن با آجرهای لگو توانایی های حرکتی ظریف و هماهنگی دست و چشم را افزایش می دهد چون کودکان اجزای گوناگون را فهمیدن می کنند، جمع می کنند و دستکاری می کنند. آگاهی فضایی مورد نیاز برای ساختن ساختارهای سه‌بعدی از دستورالعمل‌های دوبعدی نیز رشد شناختی را پرورش می‌دهد و پایه‌ای را برای فهمیدن مفاهیم پیچیده‌تر ریاضی و مهندسی در آینده تشکیل می‌کند.

همکاری و ربط مزایای فرد دیگر می باشند که از بازی لگو به وجود می آیند. هنگامی بچه ها روی پروژه های لگو با هم کار می کنند، یاد می گیرند ایده ها را به اشتراک بگذارند، نقش ها را مذاکره کنند و برای رسیدن به یک مقصد مشترک همکاری کنند. این تعامل های اجتماعی نه تنها لذت توانایی بازی را افزایش می دهد، بلکه توانایی های زندگی ارزشمندی همانند کار گروهی، صبر و گوش دادن به دیدگاه های دیگران را نیز آموزش می دهد.

ادامه مطلب
اهمیت ندادن به فکر دیگران؛ چرا و چگونه؟

نقش ماشین شارژی در خلاقیت کودکان

ماشین شارژی زمان‌ها است که به گفتن اسباب بازی‌های مدرن شناخته خواهد شد و همه جا در اتاق‌های بازی و حیاط خلوت کودکان در سراسر جهان وجود دارند. این وسایل نقلیه زیاد تر پر جنب و جوش و متنوع، فقط ابزار سرگرمی نیستند. آنها کاتالیزورهای قدرتمندی برای خلاقیت می باشند و امکانات بی پایانی برای بازی تخیلی و رشد شناختی اراعه می دهند.

در مرکز جذابیت آن‌ها، روشی است که ماشین‌ شارژی کودکان را تشویق می‌کنند تا در جهان‌های مینیاتوری خود بسازند و حرکت کنند. ماشین‌های اسباب‌بازی چه یک مسیر مسابقه‌ای که از فرش اتاق نشیمن ساخته شده باشد یا یک منظره شهری پیچیده باشد که از بلوک‌ها ساخته شده است، ماشین‌های اسباب‌بازی کودکان را به طراحی محیط‌ها و سناریوها ترغیب می‌کنند و عرصه را برای توانایی‌های روایی و استدلال فضایی فراهم می‌کنند. همانطور که کودکان این ماشین‌ها را هل خواهند داد و هدایت می‌کنند، نقش‌هایی را از رانندگان ماشین‌های مسابقه گرفته تا برنامه‌ریزان شهری، به کار می‌گیرند و توانایی خود را برای فکر داستان‌ها، اهداف و نتایج به کار می‌گیرند.

ادامه مطلب
آشنایی با زبان چینی؛ آیا یادگرفتن آن سخت است؟
1709648419 693 نقش اسباب بازی در خلاقیت و نوآوری کودک چیست؟
نقش اسباب بازی در خلاقیت و نوآوری کودک چیست؟ ۱۰

سادگی ماشین های اسباب بازی فریبنده است. در اشکال ساده آنها پتانسیل فرآیندهای فکری پیچیده نهفته است. آنها به گفتن ابزارهای باز عمل می کنند و به کودکان اجازه می دهند قوانین و اهداف خود را تحمیل کنند. این نوع بازی توانایی‌های تصمیم‌گیری و حل قضیه را تحکیم می‌کند، چون کودکان چگونگی عبور از مانع ها یا رقابت در مسابقات را اشکار می‌کنند. این چنین رشد توانایی های حرکتی ظریف، هماهنگی و فهمیدن علت و معلول را تشویق می کند، به اختصاصی وقتی که کودکان یاد می گیرند که چطور نیروها و زوایای گوناگون می توانند نحوه حرکت ماشین شارژی آنها را تحول دهند.

ماشین شارژی می‌تواند مجرای برای تعامل اجتماعی باشند و زبان مشترکی را برای کودکان در سنین و پیشینه‌های گوناگون فراهم کنند. آنها می توانند به گسترش توانایی های ارتباطی و مذاکره پشتیبانی کنند، چون کودکان قوانین بازی های خود را تصمیم می گیرند یا ماشین ها را با یکدیگر مبادله می کنند. این تعامل این چنین می تواند هوش اضطراب را تحکیم کند، چون کودکان یاد می گیرند که افکار و احساسات دیگران را در طول بازی تشخیص دهند و به آنها احترام بگذارند.

جهت خرید انواع اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه به فروشگاه اسباب بازی شاپیکار مراجعه فرمایید.



منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها