استارشیپ برای اولین بار توانست دور کره زمین پرواز کند + ویدیو
- تکنولوژی

استارشیپ برای اولین بار توانست دور کره زمین پرواز کند + ویدیو


اسپیس ایکس روز قبل سومین پرواز آزمایشی موشک سنگین و قوی استارشیپ را با پیروزی انجام داد. استارشیپ که وقتی قرار است فضانوردان را به ماه و مریخ رساند، در این پرواز موفق‌شد نزدیک به یک ساعت بالای اقیانوس هند پرواز کند و این چنین به نقطه عطف مهمی دست اشکار کرد.

شرکت فضایی متعلق به ایلان ماسک، استارشیپ را ساعت ۱۶:۴۴ دقیقه روز پنجشنبه از تاسیسات Starbase خود در نزدیکی «بوکا چیکا، تگزاس» به فضا پرتاب کرد. موشک زمان بیشتری نسبت به پروازهای آزمایشی قبلی خود در آسمان پرواز کرد و در کل، نزدیک به یک ساعت بر فراز اقیانوس هند شناور می بود.

پرواز استارشیپ به دور کره زمین

مسئله قابل دقت دیگر این که استارشیپ برای اولین بار موفق‌شد تا به دور کره زمین پرواز کند، هرچند در مرحله های پایانی این آزمایش و درست وقتی که موشک مجدد داخل جو زمین بشود، ربط مهندسین اسپیس ایکس با آن از بین رفت. به گمان زیادً موشک در زمان ورود مجدد یا سوخته یا از بین رفته است.

ادامه مطلب
ناسا نام فصانوردان مأموریت کرو 9 اسپیس ایکس را آشکار کرد

ماموریت روز قبل استارشیپ بدون هیچ خدمه‌ای انجام شده است. اسپیس ایکس قبلاً حرف های می بود که تصمیم دارد قبل از پرتاب موشک خود با هر خدمه‌ای، صدهای مأموریت دیگر را انجام دهد. این چنین این شرکت چندین قابلیت تازه از جمله باز‌و‌بسته‌کردن درب فضاپیما در فضا (که برای استقرار محموله‌هایی همانند ماهواره در ماموریت‌های آینده اهمیت دارد) و انتقال سوخت را در طول این پرواز آزمایش کرده است.

ویدیو زیر لحظه ورود مجدد استارشیپ به جو زمین را مشخص می کند:

ادامه مطلب
ماهواره‌های اسپیس‌ایکس می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را ضعیف کنند_به رنگ صبح

این پرواز قدم مهمی در جهت تکمیل آزمایش نمونه اولیه اسپیس ایکس و اغاز پرتاب‌های عملیاتی استارشیپ محسوب می‌بشود.

اولین مأموریت استار‌شیپ در آوریل سال ۲۰۲۳ انجام شد. در این پرتاب بعد از این که دو مرحله موشک از یکدیگر جدا نشدند، استار‌شیپ چهار دقیقه بعد از انفجار منفجر شد. پرواز آزمایشی دوم موشک در نوامبر ۲۰۲۳ رقم خورد و پیروزی‌آمیزتر می بود، به‌طوری که دو مرحله موشک مطابق برنامه از یکدیگر جدا شدند. یقیناً، نزدیک به هشت دقیقه بعد از دومین پرتاب، موشک در میانه تخلیه اکسیژن مایع مجدد منفجر شد.



منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها