انویدیا Blackwell
- تکنولوژی

انویدیا از Blackwell، قدرتمندترین تراشه هوش مصنوعی دنیا رونمایی کرد_به رنگ صبح


نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح

انویدیا در اتفاقات سالانه GTC خود از تراشه‌های جدیدی رونمایی کرد که ادعا می‌کند قدرتمندترین تراشه‌های جهان می باشند. تراشه‌های سری Blackwell با نام‌های Blackwell B200 و Blackwell GB200 انگارً تا ۳۰ برابر سریع تر از H100 می باشند و ۲۵ برابر انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

«جنسن هوانگ»، مدیرعامل انویدیا در مراسم GTC که در برابر هزاران گسترش‌دهنده در سن خوزه برگزار شد، خبرداد که تراشه‌های تازه «بلک‌ول» همان موتوری می باشند که انرژی ملزوم برای انقلاب صنعتی تازه دنیا را فراهم می‌کنند. نام این سری به احترام «دیوید هرولد بلک‌ول» ریاضی‌دان انتخاب شده است.

مشخصات تراشه‌های انویدیا Blackwell

انویدیا ادعا می‌کند که تراشه‌های بلک‌ول نیرومندترین تراشه‌های جهان می باشند و توانی معادل ۲۰ پتافلاپس را در اختیار کاربر قرار خواهند داد، درحالیکه توان تراشه H100 تنها ۴ پتافلاپس می بود. این تراشه‌ها ۲۰۸ میلیارد ترانزیستور دارند که در قیاس با ۸۰ میلیارد ترانزیستور در H100 پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌بشود. انویدیا برای دستیابی به این مهم، دو دای (die) تراشه بزرگ را به یکدیگر متصل کرده است که می‌توانند با حداکثر شدت ۱۰ ترابایت بر ثانیه با هم سخن بزنند.

ادامه مطلب
انویدیا زمان برگزاری اتفاقات خود در CES 2024 را خبرداد
انویدیا از Blackwell، قدرتمندترین تراشه هوش مصنوعی دنیا رونمایی کرد_به رنگ صبح ۷

ابرتراشه‌های تازه انویدیا فعلاً شامل دو GPU با مدل‌های Blackwell B200 و Blackwell GB200 می‌بشود. این شرکت می‌گوید B200 تا ۲۰ پتافلاپس توان دارد. GB200 نیز به‌واسطه ترکیب دو نمونه از این GPUها از طریق یک پردازنده Grace می‌تواند تا ۳۰ برابر کارکرد بهتری در پردازش مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) داشته باشد.

مطابق ادعای انویدیا، آموزش یک مدل هوش مصنوعی با ۱.۸ تریلیون پارامتر که قبلاً به ۸۰۰۰ تراشه Hopper و ۱۵ مگاوات برق نیاز داشت، اکنون با ۲۰۰۰ تراشه Blackwell قابل‌انجام است و تنها ۴ مگاوات برق ملزوم دارد.

SCR 20240318 mbxt
تراشه Blackwell در چپ، تراشه H100 در راست

این غول تراشه‌ساز می‌گوید یکی از پیشرفت‌های کلیدی در این تراشه‌ها از موتور ترنسفورمر نسل دوم آن‌ها ناشی می‌بشود که قوت پردازش، پهنای باند و اندازه مدل را با منفعت گیری از چهار بیت به‌ازای هر نورون، دو برابر می‌کند.

ادامه مطلب
انویدیا هوش مصنوعی آفلاین Chat with RTX را اراعه کرد

انویدیا مدعی است که سیستم‌های تازه آن‌ها می‌توانند تا ده‌ها هزار تراشه GB200 را به یکدیگر متصل کرده و با پهنای باند ۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای با یکدیگر ربط برقرار کنند. این ربط از طریق فناوری Quantum-X800 InfiniBand یا Spectrum-X800 میسر می‌بشود.

تا این مدت قیمت تراشه‌های انویدیا Blackwell اظهار نشده است. اما با دقت به این که تراشه‌های H100 قیمتی بین ۲۵ تا ۴۰ هزار دلار داشتند، این تراشه‌های تازه باید گران‌تر باشند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها