اپل هوش مصنوعی متن‌باز OpenELM را منتشر کرد؛ اجرا بدون نیاز به سرور ابری
- تکنولوژی

اپل هوش مصنوعی متن‌باز OpenELM را انتشار کرد؛ اجرا بدون نیاز به سرور ابری_به رنگ صبح


نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح

اپل برخلاف رقبای خود، در رابطه برنامه‌هایش برای هوش مصنوعی چندان تبلیغ نکرده است. اکنون غول کوپرتینویی با انتشار کردن مدل‌های هوش مصنوعی تازه خود، تا حدی نشان داده است که تلفنهای آیفون در آینده چطور از فناوری AI منفعت خواهند برد.

محققان اپل OpenELM را انتشار کردند که شامل مجموعه‌ای از چهار مدل زبانی زیاد کوچک در Hugging Face می‌بشود. اپل در صفحه مدل خود توضیح می‌دهد که OpenELM (مخفف مدل‌های زبانی کارآمد منبع باز)، در ماموریت های مربوط به متن همانند نوشتن ایمیل زیاد کارآمد عمل می‌کند. این مدل‌ها منبع باز می باشند، به این معنی که گسترش‌دهندگان می‌توانند از آن‌ها منفعت گیری کنند.

مدل هوش مصنوعی تازه سازنده آیفون

اپل هوش مصنوعی متن‌باز OpenELM را انتشار کرد؛ اجرا بدون نیاز به سرور ابری_به رنگ صبح ۴

OpenELM در چهار اندازه گوناگون اراعه شده است: ۲۷۰ میلیون پارامتر، ۴۵۰ میلیون پارامتر، ۱.۱ میلیارد پارامتر و ۳ میلیارد پارامتر. در مدل‌های هوش مصنوعی، پارامترها به تعداد متغیرهایی اشاره دارد که یک مدل در تصمیم‌گیری از مجموعه داده‌های آموزشی خود، می‌تواند آن‌ها را فهمیدن کند.

ادامه مطلب
سامسونگ هم از اپل به‌خاطر عدم پشتیبانی از RCS انتقاد کرد + ویدیو

برای قیاس، مدل Phi-3 مایکروسافت از ۳.۸ میلیارد پارامتر و مدل Gemma گوگل نسخه‌ای ۲ میلیارد پارامتری را اراعه می‌کند. اجرا و راه‌اندازی مدل‌های کوچک‌تر برای شرکت‌ها ارزان‌تر است و این چنین برای کار روی دستگاه‌هایی همانند گوشی و لپ تاپ بهینه شده‌اند.

«تیم کوک»، مدیر عامل اپل، پیش از این حرف های می بود که غول سازنده آیفون در این فضا «زمان و تلاش بسیاری» خواهد کرد تا ویژگی‌های هوش مصنوعی را به دستگاه‌های خود بیاورد. با این حال، اپل تا این مدت جزئیات مربوط به نحوه منفعت گیری از هوش مصنوعی در تلفنهای آیفون را به اشتراک نگذاشته است. کوپرتینویی‌ها این چنین تا بحال مدل‌های هوش مصنوعی فرد دیگر را انتشار کرده‌اند، اما تا این مدت هیچ مدل هوش مصنوعی پایه‌ای توسط اپل برای منفعت گیری تجاری انتشار نشده است.

ادامه مطلب
اپل با برگزاری یک نمایشگاه عکاسی قوت آیفون 15 پرو مکس را به نمایش می‌گذارد

اکنون، مطابق گزارش‌هایی که توسط «مارک گرمن»، خبرنگار بلومبرگ انتشار شده می بود، اپل انگارً تصمیم دارد با iOS 18 قابلیت‌های هوش مصنوعی را به کاربران آیفون اراعه کند. اغاز این هفته در گزارشی حرف های شده می بود که هوش مصنوعی iOS 18 از نظر شدت و حریم خصوصی نسبت به رقیب ها برتری دارد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی