کوپایلوت در شرکت‌ها
- تکنولوژی

آیا انتشار کردن اولیه اپ دسکتاپ ChatGPT برای مک اواس به زیان مایکروسافت است؟_به رنگ صبح


نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح

شرکت OpenAI شب قبل در اتفاقات بهار خود، از اپ دسکتاپ ChatGPT رونمایی کرد. مسئله قابل‌دقت این است که OpenAI با وجود این که شراکت نزدیکی با مایکروسافت دارد، تصمیم گرفته که این اپ را ابتدا برای سیستم‌عامل مک اواس انتشار کند. اما آیا این چنین رویکردی به زیان مایکروسافت است و به‌نوعی OpenAI‌ به شریک مهم‌اش پشت پا زده است؟

همان گونه که احتمالا بدانید، مایکروسافت اندوخته‌گذار مهم OpenAI محسوب می‌بشود و تابه‌امروز بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار در شرکت سازنده ChatGPT اندوخته‌گذاری کرده است. به واسطه همین همکاری، مایکروسافت از مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI در چندین محصول کلیدی خود منفعت گیری کرده و یقیناً چت‌بات اختصاصی خود، یعنی کوپایلوت را هم گسترش داده است.

انتشار کردن اپ دسکتاپ ChatGPT برای مک اواس به زیان مایکروسافت نیست

مایکروسافت هم‌اکنون چت‌بات کوپایلوت را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران ویندوز قرار می‌دهد و یقیناً کاربران سیستم‌عامل‌های دیگر ازجمله مک اواس می‌توانند از طریق مرورگر اج یا اپلیکیشن اختصاصی کوپایلوت، از آن به‌طور رایگان منفعت گیری کنند. مسئله دلنشین اینجاست که مایکروسافت از GPT-4 توربو منفعت گیری می‌کند؛ مدلی برای منفعت گیری از آن در ChatGPT، باید اشتراک پلاس را با پرداخت هزینه ماهیانه ۲۰ دلار پرداخت کنید.

ادامه مطلب
لاکهید مارتین اولین ماهواره فضایی 5G نوآورانه خود را در 2024 پرتاب می‌کند

با دقت به رویکردی که مایکروسافت دارد، اراعه اپلیکیشن ChatGPT‌ برای ویندوز می‌تواند به‌نوعی یک رقابت داخلی یا درون‌سازمانی برداشت بشود، چرا که ردموندی‌ها به‌واسطه همان کوپایلوت که از مدل زبانی پیشرفته OpenAI منفعت گیری می‌کند، می‌توانند تعداد کاربران ویندوز را افزایش دهند و یقیناً به‌خاطر اراعه رایگان کوپایلوت، خرید اشتراک پلاس ChatGPT چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

اما این رویکرد برای سیستم‌عامل مک اواس متفاوت است. درحالی‌که کاربران مک اواس می‌توانند از طریق مرورگر اج به کوپایلوت دسترسی اشکار کنند، اکثر کاربران سیستم‌‌عامل اپل مرورگر سافاری را انتخاب می‌کنند. به این علت برای دسترسی به قابلیت‌های پیشرفته ChatGPT، ناچار به خرید اشتراک پلاس خواهند می بود. با دقت به این نوشته، انتشار کردن اپ ChatGPT برای مک اواس منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که فروش هر اشتراک پلاس، از نظر مالی به سود مایکروسافت خواهد می بود.

ادامه مطلب
«سم آلتمن» مجدد مدیرعامل OpenAI شد

در وضعیتکلی می‌توان او گفت این که OpenAI تصمیم گرفته اپ ChatGPT را ابتدا برای مک اواس و نه ویندوز انتشار کند، نه‌تنها به زیان مایکروسافت نخواهد می بود، بلکه کاری منطقی محسوب می‌بشود. یقیناً باید به این مسئله هم اشاره کرد که OpenAI حرف های است که در ادامه سال جاری میلادی، اپ دسکتاپ چت‌بات خود را برای سیستم‌عامل مایکروسافت هم انتشار می‌کند. علاوه‌براین، انتظار داریم به‌زودی GPT-4o به کوپایلوت اضافه بشود تا کاربران مایکروسافت به‌صورت رایگان قادر به منفعت گیری از نیرومندترین هوش مصنوعی OpenAI‌ باشند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی



منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی