Dota 2 و League of Legends: شباهت‌ها و تفاوت‌ها
- اموزش

Dota 2 و League of Legends: شباهت‌ها و تفاوت‌ها_به رنگ صبح


نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح

Dota 2 و League of Legends دو مورد از محبوب‌ترین و بهترین بازی‌های سبک موبا (MOBA) می باشند. این دو بازی احتمالا یکی از قدیمی‌ترین و حساس‌ترین رقابت‌های تاریخ گیم را دارند و طرفداران هر دو بازی سخن‌های بسیاری برای گفتن دارند. قطعا هر دو این بازی‌ها نقاط قوت و نقاط ضعف خودشان را دارند و قرار نیست که سخن بگویید‌های ما اینجا علتبشود که شما فکر کنید که در کل یکی از این دو بازی خوب و فرد دیگر بد است. اینجا فقط قرار است در رابطه ویژگی‌های گوناگون هر دو بازی و تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که دارند سخن بگویید کنیم.

به هر حال هنگامی که مقدار بازیکنان این دو بازی در کل به بیشتر از ۲۳۰ میلیون بازیکن به طور میانگین ماهیانه می‌رسد باید انتظار یک رقابت شدید را داشته باشیم. یقیناً این نوشته هم قابل ذکر است که از این تعداد بازیکنان، تقریبا ۸۰۰ هزار نفر از آن را بازیکنان Dota 2 راه اندازی خواهند داد و باقی ۱۵۰ میلیون نفر آن از بازیکنان League of Legends می باشند. آیا این نوشته علتمی‌بشود که این بازی از رقیبش بهتر باشد؟ نه، ولی خب قطعا یکی از تفاوت‌های بین دو بازی همین مورد است. اکنون اگر دوست دارید که در رابطه شباهت‌ها و تفاوت‌های دیگر و فنی‌تر بازی‌های Dota 2 و League of Legends زیاد تر بدایند، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

بازیکنانی که این بازی‌ها را انتخاب می‌کنند


Dota 2 و League of Legends: شباهت‌ها و تفاوت‌ها_به رنگ صبح ۲۹

احتمالا اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم این است که چه بازیکنانی به سراغ کدام بازی می‌روال. برای این نوشته اول باید بدانیم که دوتا زیاد تر تلاش دارد که ظاهر قدیمی و نوستالژیک خودش را نگه داری کند. برعکس آن، لیگ آو لجندز تلاش می‌کند که با استانداردهای امروزی زیاد تر هماهنگ باشد و بازی‌هایش را به ‌روزتر جلو ببرد.

ادامه مطلب
۱۰ بازی ترسناک فراموش‌نشدنی از دهه ۹۰ میلادی

این کار علتمی‌بشود که یک بازی Dota 2 زیاد تر روی بازیکنان قدیمی خود تمرکز کند و League of Legends زیاد تر روی جذب بازیکن تازه اندوخته‌گذاری می‌کند. برای همین اگر به گفتن یک بازیکن تازه داخل هر دو بازی شوید، به گمان زیاد زیاد تر با لیگ آو لجندز ربط برقرار کنید. یقیناً فکر نکنید که بازیکنانی که دوتا ۲ را انتخاب می‌کنند زیاد کم و اندک‌اند، ولی خب چندان تعداد بسیاری نسبت به لیگ آو لجندز ندارند.

اکنون چرا لیگ آو لجندز زیاد تر بازیکن جلب می‌کند؟ چون ظاهر بازی امروزی‌تر و دوستانه‌تر است. این بازی تلاش می‌کند با بازیکنان تازه ربط بهتری برقرار کند و شرایط بهتری را برای آن‌ها تشکیل کند. بازی‌ای همانند دوتا چون زیاد دستخوش تحول نشده‌ است و تا این مدت هم ظاهری شبیه چندین سال پیش خودش را دارد، طبق معمول از همان بازیکنان چندین سال پیش منفعت گیری می‌کند.

فرهنگ بازیکنان دو بازی


1717387403 449 Dota 2 و League of Legends شباهت‌ها و تفاوت‌ها به رنگ
Dota 2 و League of Legends: شباهت‌ها و تفاوت‌ها_به رنگ صبح ۳۰

این نوشته به گمان زیاد آشناترین مشکل در هر دو بازی باشد. اگر می‌خواهید یکی از این دو بازی را اغاز کنید، خودتان را برای یکی از بدترین، بی‌فرهنگ‌ترین، بی‌شخصیت‌ترین، کودکانه‌ترین و سمی‌ترین فضا فرهنگی ممکن آماده کنید. بازیکنان این بازی‌ها در دنیا گیم معروفند به بی‌فرهنگ‌ترین بازیکنانی که می‌توانید اشکار کنید. مخصوصا اگر می‌خواهید به گفتن یک تازه‌داخل این بازی‌ها را اغاز کنید.

ادامه مطلب
مارماهی های برقی با تشکیل جریان الکتریکی در آب DNA ماهی ها را تحول می دهند

انتظار بازیکنانی را نداشته باشید که هنگامی می‌فهمند شما تازه‌واردید به شما پشتیبانی کنند تا بازی را یاد بگیرید. گمان این که شما را در بازی ریپورت کنند تا به این زودی‌ها نتوانید بازی اشکار کنید زیاد تر است. در کنار آن، هر دو بازی از یک سیستمی منفعت گیری می‌کنند تا جلو توهین به بازیکنان را بگیرند. برای همین منفعت گیری از یک سری کلمات در این بازی‌ها ممکن نیست. با این حال بازیکنان این بازی‌ها از خلاقانه‌ترین و هوشمندانه‌ترین راه حلهایی ممکن برای توهین به یکدیگر منفعت گیری می‌کنند.

متاسفانه اینجا هم نمی‌بشود در رابطه این موارد سخن بگویید کرد، ولی با مقداری تحقیق ساده می‌توانید چند مورد از خنده‌دار‌ترین و توهین‌آمیزترین سخن‌های ممکن در این بازی‌ها را اشکار کنید. بعد در کل انتظار یک جامعه مهربان در این بازی‌ها را نداشته باشید، خودتان را برای بدترین بدترین‌ها آماده کنید.

طول هر بازی


1717387403 101 Dota 2 و League of Legends شباهت‌ها و تفاوت‌ها به رنگ
Dota 2 و League of Legends: شباهت‌ها و تفاوت‌ها_به رنگ صبح ۳۱

طبیعتا هر دو بازی در سبک موبا می باشند و شبیه هم می باشند. با این حال به هیچ گفتن زمان یکسانی ندارند. احتمالا یک مچ (Match) کامل در بازی لیگ آو لجندز تقریبا بیست دقیقه الی نیم ساعت طول بکشد. یقیناً بازی‌هایی می باشند که زیاد تر از چهل دقیقه یا حتی تا یک ساعت طول بکشد، ولی خب طبق معمول تا قبل از نیم ساعت‌ بازی همه می‌بشود. این نوشته به این خاطر است که در لیگ آو لجندز توانمندیهایی که به شدت صدمه بسیاری می‌زنند زیاد تر است و سلامتی بازیکنان در این بازی کمتر است. این نوشته علتمی‌بشود تا مبارزه‌ها مختصر‌تر باشند و بازی در کل سریع تر همه بشود.

ادامه مطلب
۵ مسئله طلایی برای آمادگی شب امتحان_به رنگ صبح

دقیقا نقطه تقابل آن دوتا است. در این بازی هر مچ می‌تواند بین ۴۵ تا حتی یک ساعت و نیم طول بکشد. بازی‌هایی می باشند که حتی به دو ساعت هم برسند. در این بازی توانایی‌ها چندان آسیبی نمی‌زنند و سلامتی بازیکنان در آن زیاد زیاد است. این نوشته علتمی‌بشود که مبارزه‌ها زیاد طویل شوند و شما نتوانید به شدت پیشرفت کنید در بازی. جمع‌آوری پول در این بازی هم سخت‌تر است و در نهایت‌ چالش‌های بیشتری را برای شما تشکیل می‌کنند.

نقاط ضعف


1717387403 672 Dota 2 و League of Legends شباهت‌ها و تفاوت‌ها به رنگ
Dota 2 و League of Legends: شباهت‌ها و تفاوت‌ها_به رنگ صبح ۳۲

جدا از زیبایی‌ها و جذابیت‌های دو بازی، هر دو آن‌ها مشکلات بسیاری دارند. به هر حال بازی‌‌هایی با این قدمت باید مشکلات قابل توجهی هم داشته باشند. شما اگر می‌خواهید یکی از این دو را انتخاب کنید، حتما باید حواستان هم به مشکلات آن‌ها و نقاط ضعفشان باشد.

مشکل مهم و مهم دوتا این است که بازی به شدت قدیمی است. این بازی اصلا ظاهر مدرنی ندارد و گیم‌پلی‌ آن‌ هم چندان امروزی نیست. قبل‌تر هم فهمیدیم که این نوشته کاملا به عمد است و خود استودیو Valve می‌خواهد که به ظاهر بازی دست نزند تا بازیکنان قدیمی خود را از دست ندهد. آیا این نوشته خوب است یا نه را هم شما باید تصمیم بگیرید.

در طرف دیگر ماجرا ما لیگ آو لجندز را داریم. این بازی یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های کل صنعت بازی‌های ویدیویی است؛ برای همین زیاد شگفت است که تا این مدت بازی به این شکل است. این بازی احتمالا همانند به یک بازی موبا خوب و امروزی باشد، ولی گرافیکی که دارد واقعا باورنکردنی است. احتمالا انتظار داشته باشید که یک بازی با این حجم از شهرت حداقل ظاهری قشنگ داشته باشد، ولی اصلا و ابدا انتظار یک بازی قشنگ از نظر ظاهری را از لیگ آو لجندز نداشته باشید.

ادامه مطلب
این ربات «اژدهای پرنده» می‌تواند آتش را از دور خاموش کند [تماشا کنید]

سختی و پیچیدگی


1717387403 237 Dota 2 و League of Legends شباهت‌ها و تفاوت‌ها به رنگ
Dota 2 و League of Legends: شباهت‌ها و تفاوت‌ها_به رنگ صبح ۳۳

سبک موبا در کل سبک سختی است. هر دو بازی Dota 2 و League of Legends به شدت سخت می باشند و چالش‌های شبیه و متفاوت خودشان را دارند. اگر هر دو بازی را توانایی کرده باشید و یا مقداری در موردشان تحقیق کرده باشید، قطعا می‌دانید که دوتا به شدت سخت‌تر از لیگ آو لجندز است. دلایل سختی زیاد تر این بازی از چندین مورد ریز و درشت حاصل می‌بشود که ما فقط به چند مورد خاص از آن‌ها اشاره می‌کنیم تا فهمید عمق مهم ماجرا شوید.

در بازی‌های سبک موبا تمرکز بسیاری روی فروشگاه و خرید آیتم‌هایی است که در مبارزه به دردتان بخورند. اکنون در بازی لیگ آو لجندز این آیتم‌ها تقریبا همیشه یک سری قابلیت و یا منفعت (Passive)، که اصطلاحا فوایدی می باشند که همیشه و دائما برای شما فعال می باشند، را به شما می‌‎دهند. ولی در بازی دوتا اکثر آیتم‌ها قابلیت‌های (Active)، که اصطلاحا فوایدی می باشند که باید خودتان به طور دستی فعال کنید و برای زمان کوتاهی به دردتان می‌خورند، به شما خواهند داد. یعنی در کل شما باید در دوتا زیاد حواستان باشد که از چه چیزی در چه وقتی منفعت گیری کردید تا بدانید که کی و در چه شرایط فرد دیگر می‌توانید از آن منفعت گیری کنید. ولی در لیگ آو لندز یک آیتمی را می‌خرید و دیگر نگرانی‌ای ندارید.

ادامه مطلب
پژو پارس با استاندارد 85گانه به خط تشکیل بازمی‌گردد!

مورد بعدی خود فروشگاه این بازی‌ها است. در لیگ آو لجندز اگر شما بخواهید که یک آیتمی را بخرید فقط می‌توانید روی آن آیتم کلیک کنید و همه. ولی در دوتا اینطور نیست. شما در این بازی اول باید ببینید که چه آیتمی را می‌خواهید بخرید. سپس ببینید که آیا آن آیتم از تکه‌های جداگانه راه اندازی می‌بشود یا نه، که اکثرا به این شکل راه اندازی خواهد شد. اکنون یک سری از این آیتم‌ها را باید از فروشگاه‌های عادی بخرید، یک سری از آن‌ها را هم باید از فروشگاه‌های مخفی در نقشه بازی بخرید. سپس یک نقشه آیتمی که می‌خواهید بسازید را هم باید بخرید تا با ترکیب همه این‌ها به آیتم اولیه خود برسید. دیگر قضاوت با خود شما.

کلام آخر


1717387403 757 Dota 2 و League of Legends شباهت‌ها و تفاوت‌ها به رنگ
Dota 2 و League of Legends: شباهت‌ها و تفاوت‌ها_به رنگ صبح ۳۴

هر دو این بازی‌ها طرفداران و منتقدان خاص خودشان را دارند. شما می‌توانید به طور قطعی اظهار کنید که یکی از آن‌ها بهتر و فرد دیگر بدتر است. به علت‌ سال‌ها گسترش و آپدیت با دو مقصد متفاوت، بازی‌های Dota 2 و League of Legends اکنون کاملا با هم فرق دارند. در نهایت این نوشته که کدام را شما باید بازی کنید، بر می‌گردد به این که سلیقه شما چیست و به چه سبک بازی‌ای زیاد تر علاقه‌ دارید. بهترین کار این است که هر دو را امتحان کنید و ببینید که از کدام زیاد تر لذت می‌برید. خوشبختانه هر دو بازی هم رایگان می باشند و می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی