فولیکول مو
- کسب وکار

توقف ریزش مو با مسدود کردن یک مکانیسم زیستی کهن_به رنگ صبح


نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح

دانشمندان به‌طور اتفاقی یک مسیر زیستی کهن کشف کرده‌اند که کارکرد سلول‌های مورد نیاز برای رشد مو را مختل می‌کند. دانشمندان باور دارند که این کشف راه جدیدی را برای گسترش راه حلهای تازه حفاظت از فولیکول‌های مو و توقف ریزش مو باز می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه منچستر درحال آزمایش یک داروی تازه بودند که متابولیسم فولیکول‌های موی انسان را مقصد قرار می‌دهد و روی چگونگی تشکیل انرژی در سلول‌ها تأثیر می‌گذارد. مقصد آن‌ها از این آزمایش تحریک سلول‌های بنیادی می بود. اما آن‌ها به نتیجه‌ای عکس رسیدند: رشد مو متوقف شد، چون تکثیر سلول‌ها، از جمله سلول‌های بنیادی، به‌شدت متوقف شد.

این توقف رشد مو نتیجه فعال شدن یک مسیر زیستی کهن به‌نام عکس العمل استرسی یکپارچه (Integrated Stress Response) می بود. این عکس العمل وقتی فعال می‌بشود که سلول‌ها به‌دلایل مختلفی تحت سختی می باشند؛ همانند بیماری ویروسی یا پروتئین‌های بدشکل (وقتی که پروتئین‌ها به ماموریت خود عمل نمی‌کنند یا به‌طرزی بد در سلول انباشته خواهد شد).

ادامه مطلب
تفاوت KPI و OKR؛ هرآنچه باید بدانید

هنگامی عکس العمل استرسی یکپارچه (ISR) فعال می‌بشود، سلول‌ها فعالیت متداول خود را متوقف و پروتئین‌های کمتری ترشح می‌کنند تا با عامل سختی مقابله کنند. این می‌تواند علتمرگ سلول بشود. به همین علت پژوهشگران برای مبارزه با پیری، سرطان و بیماری‌های زوال عصبی روی ISR تمرکز می‌کنند.

یک فولیکول سالم (چپ) و یک فولیکول که با مکانیسم ISR مختل شده است (چپ).

نقش عکس العمل استرسی یکپارچه در توقف ریزش مو

پژوهشگران در مطالعه تازه دریافتند که هنگامی مسیرهای ISR در فولیکول‌های مو فعال می‌بشود، این سلول‌های متوقف‌شده دیگر پروتئین‌های مهم برای رشد مو را تشکیل نمی‌کنند. این چنین ISR علتاختلال میتوکندری و توقف ربط بین سلول‌ها می‌بشود.

ادامه مطلب
قطع ربط مریخ‌نورد اسپیریت با زمین

به گفتن دیگر، فعال شدن ISR علتتوقف گسترده فعالیت‌های سلول‌ها در فولیکول موی انسان می‌بشود. بعد فکر دانشمندان این است که در افراد دچار مشکلات مو، ISR به‌طور نابجا فعال می‌بشود و علتدیستروفی یا اختلال شدید در فولیکول‌ها می‌بشود.

در نتیجه، مسدود کردن این عکس العمل می‌تواند به سلول‌ها علامت بدهد که کار خود را مطابق معمول ادامه دهند و به این ترتیب ریزش مو متوقف بشود. این روش می‌تواند فولیکول‌ها را احیا یا حفاظت کند.

یکی از مشاهدات دلنشین پژوهشگران این می بود که این عکس العمل در سلول‌های فولیکول‌ها در افراد گوناگون زیاد شبیه است.

این کشف اتفاقی تا این مدت در ابتدای راه خود است، اما کشف این نقش ISR در سلول‌های گوناگون _ از مخمرها تا انسان‌ها _ علتشد تا پژوهشگران روی مکانیسم‌های آن در افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند متمرکز شوند.

ادامه مطلب
کتاب های ست گودین؛ ۱۰ تاثییر از نویسنده موردعلاقه مدیران و کارآفرین‌ها

مسدود کردن این مسیر استرسی می‌تواند یک راه‌حل زیستی مهم و مؤثر در توقف ریزش مو در افراد باشد. به عبارت دیگر، مقصد‌گیری این عکس العمل یک راه درمانی تازه برای ریزش مو خواهد می بود.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی