روش مطالعه موثر
- اموزش

۸ عادت مطالعه موثر برای کسب نمره‌های بهتر_به رنگ صبح


نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح

چطور مطالعه مفیدتری داشته باشیم تا نمره بهتری کسب کنیم؟ این سوالی است که همیشه در ذهن دانش‌آموزان و دانشجویان می‌چرخد. جواب این سوال در یادگیری‌ «عادت مطالعه موثر» است.

اگر شما دانشجویی پر مشغله یا نوجوانی در اغاز امتحانی سرنوشت ساز هستید با همراه شوید. این بار می‌خواهیم یاد بگیریم چطور به جای سخت کار کردن، هوشمندانه کار کنیم.

چند راه و عادت ساده برای تبدیل یک مطالعه معمولی به مطالعه موثر وجود دارد، اما پیش از آن یک سوال باقی می‌ماند: چرا عادت‌های مطالعه مهم است.

چرا عادت‌های مطالعه مهم می باشند؟

عادت‌ مطالعه شما چگونگی روال مطالعه و یقیناً رسیدن به اهداف آن را اشکار می‌کند. برای فهمیدن اهمیت عادت‌های مطالعه کافی است بدانید عادت مطالعه یک عشق کتاب با یک دانش آموز و دانشجو یا یک محقق متفاوت است. این سه نوع متفاوت از مخاطب به سه شیوه متفاوت کتاب می‌خوانند و سه نتیجه متفاوت می‌گیرند.

در رابطه مطالع درسی باید بپذیریم که افت انگیزه و تمرکز پایین، امری طبیعی است که می‌تواند در مسیر یادگیری شما اختلال تشکیل کند. در نتیجه عادت‌های گوناگون مطالعه متمرکز روی تحکیم انگیزه، تمرکز، اسایش، منفعت‌وری و سلامت شما تمرکز دارد.

۸ روش مطالعه موثر برای کسب نمرات بهتر

 

داشتن ذهنیت درست برای مطالعه درست

ذهنیت یا نحوه تفکر (mindset) درست پیش نیاز هر مطالعه موثری است. برای یک مطالعه موثر شما به ذهنیتی پویا نیاز دارید. تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۷ مشخص می کند که ذهنیت پویا نسبت به ذهنیت ایستا دست آوردهای بیشتری دارد.

ادامه مطلب
چطور خودمان را معارفه کنیم که در یاد بمانیم؛ ۱۴ پیشنهاد خلاقانه

مثبت اندیشی می‌تواند عصای دست شما در مطالعه‌های چالش برانگیز باشد. لطفا تلاش کنید خودتان را با دیگران قیاس نکنید و مطلق اندیش نباشید.

احتمالا سوال کنید این یعنی چه؟ یعنی به جای این که دلواپس افتزمان باشید، به خودتان یادآوری کنید که یک مطالعه مختصر، بهتر از مطالعه نکردن است. به جای این که جستوجو کشف نقاط ضعف تازه باشید جستوجو تحکیم نقاط قوت خود باشید.

خبر کامل نسبت به دوره و امتحان پیش رو

پیروزی تحصیلی و کسب نمره خوب فراتر از تسلط بر نوشته و آمادگی برای امتحان است. باید ببنید درس یا دوره‌ای که امتحانش را می‌دهید چه مسیر و هدفی دارد.

استاد شما به چه کارهایی نمره اضافی می‌دهد؟ با دیرکرد تکالیف چه می‌کند؟ یک مثالی دیگر، آگاهی از فرمت مورد نیاز برای تکالیف آخر ترم است. دانستن این مسائل علتتضمین نمره بهتر و افت سختی مطالعاتی آخر ترم می باشند.

انتخاب مکان مطالعه‌ مناسب

انتخاب مکان مطالعه مناسب را احتمالا بتوان با اهمیت ترین عادت مطالعه موثر برای هر نوع مطالعه‌ای دانست. مکان مطالعه‌ مناسب جایی است که در آن حس راحتی، اسایش و تمرکز داشته باشید. این فضا تنها کتابخانه نیست. برای برخی پارک کنار خانه مکان مطالعه مناسب است. برای برخی دیگر نیز اتاق خود را ترجیح خواهند داد، آن هم هنگامی سکوت مطلق باشد.

داشتن مواد مطالعاتی درست

فکر کنید که می‌خواهید برای آزمونی از روی خلاصه کلاس مطالعه کنید اما آن خلاصه را اشکار نمی‌کنید. احتمالا شب امتحان فهمید شوید جزوه شما ناقص است. برخی‌ها تازه روزهای آخر فهمید خواهد شد یک کتاب خاص را ندارند. باور کنید بدون داشتن مواد مطالعاتی درست هیچ عادت مطالعه موثری شما را نجات نمی‌دهد.

ادامه مطلب
10 راه تشخیص تراپیست خوب_به رنگ صبح

منفعت گیری از راه حلهای مطالعاتی سودمند

بعضی اوقات اوقات، فقط خواندن جزوه کامل کلاسی برای پیروزی در امتحان موثر نیست. برای بهبود بازدهی مطالعه می‌توانید چند کار کنید:

  • یادداشت‌های خود را بازنویسی کنید
  • یادداشت‌هایتان را خلاصه کنید.
  • از ابزارهای مطالعاتی همانند فلش کارت منفعت گیری کنید
  • مفاهیم گوناگون را با ادبیات و کلمات خوتان بازنویسی کنید

مطالعه گروهی با همکلاسی‌ها

اگر زیاد به تمرکز و سکوت مطلق نیاز ندارید مطالعه با همکالاسی‌ها یک تکنیک در مطالعه موثر است.

یک تحقیق استرالیایی در سال ۲۰۱۶ ثابت کرد افرادی که پشتیبانی دوستان خود در فرآیند مطالعه منفعت گیری می‌کردند پیروزی بیشتری در امتحان نهایی داشتند. در همین زمان، دانش‌آموزانی که به تنهایی مطالعه می‌کردند پیشرفت قابل توجهی نکردند.

خوب است که به جستوجو گروه‌های مطالعه باشید یا خودتان یک گروه درسی درست کنید. تلاش کنید جلسه‌های هفتگی منظم داشته باشید تا مطالعه گروهی موثر‌تر باشد.

عادت مطالعه موثر

تنظیم برنامه‌ مطالعاتی عملی و عاقلانه

برای مطالعه درسی باید برنامه ریزی کرد. مطالعه درسی همانند مطالعه رمان و کتاب داستان نیست که چشم به راه حال خوب باشید. بعد برنامه‌ای عملی و معقول بریزید و درس بخوانید.

داشتن برنامه ریزی به این معنی است که فرصتی برای مرور مطالب قبلی خواهید داشت. این چنین می‌توانید یک نوشته خاص را زیاد تر و موضوعی دیگر را کمتر بخوانید.

دقت داشته باشید که شما به برنامه مطالعاتی عاقلانه‌ای نیاز دارید، برنامه‌ای که زیاد شدید و پرفشار نباشد. اگر زیاد پرفشار درس بخوانید تاثییر مطالعه کم و به مرور فرسوده می‌شوید.

به جای مطالعه طویل و زیاد با مدیریت زمان مطالعه‌ای تاثییر قسمت و موثر داشته باشید. به گفتن مثال، اگر امتحان آینده شامل چهار فصل باشد و شما ۱۲ جلسه‌ مطالعه قبل از امتحان زمان داشته باشید، می‌توانید از سه جلسه‌ی مطالعه برای هر فصل منفعت گیری کنید.

ادامه مطلب
سلب امتياز سيم كارت همراه اول

خود مراقبتی را فراموش نکنید

خود مراقبتی می‌تواند بر پیروزی تحصیلی تأثیر بگذارد. به گفتن مثال، وقتی که به اندازه‌ی کافی خوابیده‌اید، تمرکز کردن آسان‌تر است.

آبرسانی مناسب این چنین بر نحوه‌ی کارکرد مغز شما تأثیر می‌گذارد. یک مطالعه‌ انجام‌شده بر روی ۵۲ کودک ۹ تا ۱۲ ساله در سال ۲۰۱۵ نشان داد که کودکانی که آبرسانی بهتری داشتند، کارکرد شناختی بیشتری در عرصه‌هایی از جمله دقت و حافظه‌ی فعال داشتند.

رژیم غذایی سالم هم به مطالعه پشتیبانی می‌کند. مغز شما برای این که به بهترین نحو کارکرد داشته باشد، به مواد مغذی حاضر در غذاهایی همانند موارد زیر نیاز دارد:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • سبزیجات برگ‌دار
  • مغزها و دانه‌ها
  • ماهی‌های چرب
  • روغن زیتون یا روغن آووکادو
  • تخم‌مرغ
  • آووکادو

۴ عادتی که مطالعه را نابود می‌کند!

تشکیل یک یا چند عادت مطالعه موثر تنها بخشی از فرایند مطالعه سودمند برای کسب نمره بهتر است. نیمه دیگر فرایند مطالعه سودمند ترک عادت بد است! این ۴ عادت ویران کننده مطالعه را حتما ترک کنید.

عقب انداختن مطالعه

اگر تا به حال به جستوجو بهانه خاصی برای فرار از کارهای مدرسه بوده‌اید، بدانید تنها نیستید. اکثر دانش‌آموزان دنیا در دوره‌ای جستوجو این چنین راه حلی بودند. اما شما نباید اجازه دهید این عادت به ظاهر بامزه ادامه دار باشد یا داخل روال مطالعاتی شما بشود.

عقب انداختن مطالعه یعنی شما زمان کافی برای مطالعه‌ای عمیق و دقیق ندارید. اگر فهمید می‌شوید که دائماً کارها را به تعویق می‌اندازید و این محصول مشکلاتی همانند افسردگی و اضطراب است حتما از یک مشاور پشتیبانی بگیرید.

دلواپس نباشید و به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. عقب انداختن کارها یک مشکل رایج برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است. مسئله مهم این جا است که جستوجو حل این مشکل باشید.

ادامه مطلب
دلبستگی آشفته؛ علائم، علت و تأثیر آن بر روابط اجتماعی و عاطفی ما

مطالعه فشرده شب امتحان

باید اعتراف کرد که اکثر ما عاشق مطالعه شب امتحان هستیم. یک مطالعه مختصر و فشرده که رنگ بوی آدرنالین و استرس دارد. این مدل مطالعه احتمالا حماسی به نظر برسد، اما تاثییر مقداری دارد.

مطالعه موثر هنگامی رخ می‌دهد که شما یک مبحث یا درس را در فاصله‌های وقتی گوناگون مطالعه کنید. این اتفاق علتمی‌بشود تا ضمن یادگیری عمق نوشته آن را در حافظه بلند زمان خود ذخیره کنید.

افسانه چند کاره بودن

اکثر ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم هم‌زمان فیلم ببینیم، تلفن بزنیم و مطالعه کنیم. اما این فکر و خیال افسانه نیست. تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۹ به عمق این نوشته پرداخته‌اند تا افسانه‌ی چندوظیفگی با رسانه‌ها را از اعتبار ساقط کنند.

پشتیبانی نگرفتن در اوقات نیاز

بعضی اوقات در فرایند مطالعه گره‌هایی تشکیل می‌بشود که جز با پشتیبانی یک نفر دیگر حل شدنی نیست. در این اوقات به جای ساعت‌ها جست‌وجو با معلم یا دوست خود تماس بگیرید. با این کار ضمن تسهیل فرایند یادگیر از هدر رفتن زمان خود و از مختل شدن مطالعه خود جلوگیری می‌کنید.

یادمان باشد پرسیدن عیب نیست.

عادت مطالعه موثر

سوال و جواب‌های رایج درمورد‌ی عادت‌های مطالعه‌ مؤثر

مطالعه‌ موثر چیست؟

مطالعه‌ مؤثر به روشی حرف های می‌بشود که به شما پشتیبانی می‌کند تا مطالب را به طور کامل فهمیدن کنید و برای بسپارید، به طوری که بتوانید از آنها در آزمون‌ها، تکالیف و در زندگی واقعی منفعت گیری کنید.

چرا عادت‌های مطالعه‌ موثر مهم می باشند؟

۸ عادت مطالعه موثر که پیش از این با هم مرور کردیم می‌توانند به شما پشتیبانی کنند تا:

  • نمرات بهتری در مدرسه بگیرید
  • مطالب را عمیق‌تر یاد بگیرید
  • مطمعن به نفس بیشتری در زمان امتحان دادن داشته باشید
  • برای تحصیلات دانشگاهی یا شغل خود بهتر آماده شوید.
ادامه مطلب
ناخودآگاه جمعی چیست؟ - چطور_به رنگ صبح

چطور می‌توانم عادت‌های مطالعه‌ خود را بهتر کنم؟

  • با عادت‌های مطالعه‌ جاری خود اغاز کنید. عادت‌های مطالعه‌ جاری خود را برسی کنید. نقاط قوت را تحکیم و نقاط ضعف را بهبود دهید.
  • یک مقصد واقع‌بینانه تعیین کنید. تلاش نکنید یک شبه عادت‌های مطالعه‌ خود را به طور کامل تحول دهید. اصلاح سبک زندگی یک شبه ممکن نیست.
  • به خودتان جایزه دهید. هنگامی که به یک مقصد می‌رسید، به خودتان جایزه دهید. این کار برای ادامه راه به شما انگیزه می‌دهد.
  • صبور باشید. تشکیل عادت‌های تازه زمان‌بر است. لطفا مقداری صبر کنید.

اگر در مطالعه مشکل دارم چه کار کنم؟

اگر به هر شکل نتوانستید مطالعه موثری داشته باشید این چند کار را انجام دهید:

  • با معلم خود سخن بگویید کنید. معلم شما می‌تواند به شما پشتیبانی کند تا مشکل خود را شناخته و سپس حل کنید.
  • با یک مشاور سخن بگویید کنید. یک مشاور کاربلد می‌تواند به شما پشتیبانی کند تا مشکلات خود را شناسایی و آن‌ها را حل کنید. مشاور هم‌این چنین می‌تواند در تهیه یک استراتژی مطالعاتی به شما پشتیبانی کند.
  • مطالعه گروهی را امتحان کنید. مطالعه گروهی حضوری را در کنار دوستان خود توانایی کنید.
  • از منبع های آنلاین منفعت گیری کنید. برای منبع های مطالعه و برنامه‌ریزی مطالعاتی از ابزارهای آنلاینی همانند سایت‌های مرجع و اپلیکیشن‌های مدیریت زمان منفعت گیری کنید.

مطالعه موثر، کلید پیروزی در امتحان‌ها

مطالعه موثر بازدهی آموزشی شما را به بیشترین حد خود می‌رساند. به لطف این ویژگی باید اعتراف کرد مطالعه موثر که پیروزی شما در امتحان‌ها و آزمون‌ها را ضمانت می‌کند. اما باید برای سپرد مطالعه موثر، با وجود اهمیت بسیارش تنها بخشی از فرایند موفیت در هر آزمونی است.

شما چه مسئله فرد دیگر برای دارید؟

منبع: Psychcentral

چطور با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چطور در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌شدت طی کنیم.


دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی