سلاح مستقل مجهز به هوش مصنوعی
- تکنولوژی

نقش هوش مصنوعی در جنگ های آینده؛ زمان ساز یا تهدید آفرین_به رنگ صبح


نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح

طی تاریخ سلاح‌های جنگی همیشه با پیشرفت فناوری، پیشرفت کرده‌اند و هوش مصنوعی نیز آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده و خواهد داد. در این نوشته، درمورد نقش هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده در تحول جنگ‌افزارها و جنگ‌ها در عرصه‌هایی، همانند تشخیص و شناسایی اهداف و مدیریت جنگ، توضیح خواهیم داد. درضمن به این سوال جواب خواهیم داد که آیا منفعت‌مندی از AI در این عرصه زمان محسوب می‌بشود یا تهدید؟

نقش هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده

منفعت گیری از AI برای افزایش دقت و شدت جنگ‌افزارها در مقصد‌گرفتن الزامی است؛ امروزه آمریکا و چین نیز پشتیبانی‌گرفتن از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای گسترش سلاح‌هایشان را در برتری قرار داده‌اند؛ پهپادها با پشتیبانی این فناوری می‌توانند به هدفشان برسند، حتی اگر سیگنال‌های GPS را دریافت نکنند یا ارتباطشان با هدایتگرشان قطع بشود.

هوش مصنوعی می‌تواند در رهبری جنگ به فرماندهان نیز پشتیبانی کند؛ چون توانایی تشکیل تحول در حوزه هدایت و کنترل جنگ را دارد. برای مثالً با پشتیبانی این فناوری می‌توان از تصادف پهپادها جلوگیری کرد؛ چون پردازش داده‌ها با شدت بالا را ممکن کرده است. امکان جمع‌آوری سریع داده‌ها و تحلیل سریع داده‌های حاضر خطری که شهروندان را تهدید می‌کند، به حداقل می‌رساند. 

ادامه مطلب
ماهواره‌های اسپیس‌ایکس می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را ضعیف کنند_به رنگ صبح

تهدیدات ناشی از منفعت گیری از AI در جنگ‌افزارها

ترکیب AI با ربات‌ها و سلاح‌های جدا گانه قابل‌منفعت گیری در زمین، دریا و هوا امکان پذیر؛ به این علت سیستم‌های جنگی که به آن مجهزند، می‌توانند با شدت و در مقیاس گسترده اهداف را بیابند و تخریبشان کنند. امکان پذیر توانایی جنگ‌افزارهای تجهیزبه هوش مصنوعی تا سطحی افزایش اشکار کند که دیگر فرماندهان انسان تحت فرمان و تسلط آن‌ها باشند یا حتی مقابلشان تسلیم شوند.

آمریکا و چین که درحال حاضر دو ابرقدرت محسوب خواهد شد، به جستوجو گسترش منفعت گیری از AI در سلاح‌هایشان می باشند؛ این قضیه تهدید بزرگی به حساب می اید؛ امکان پذیر منفعت گیری از سلاح‌های هوش مصنوعی در آینده تبدیل نقض قوانین بین‌المللی بشود. AI می‌تواند علتتقویت کارکرد سیستم‌ جنگی در شناسایی اهداف و مقصد‌گرفتن آن‌ها بشود؛ اما امکان پذیر منفعت گیری از آن جهت نقض قوانین بین‌المللی بشود.

ادامه مطلب
مانع ها پیش‌روی اپل؛ آیا کپورتینویی‌ها قادر به نگه داری قوت خود می باشند؟ 

این سوال نقل می‌بشود که راه‌حل منفعت گیری امن از هوش مصنوعی در حوزه گسترش جنگ‌افزارها چیست. بدون تردید باید قیمت‌های انسانی و محدودیت‌های ملزوم در تسلیحات نظامی را برای سلاح‌های تجهیزبه AI تعریف کرد تا ناظر قربانی شدن انسان‌های بی‌گناه نباشیم.

متأسفانه، امروزه سلاح‌های جدا گانه AI فقط به‌صورت آزمایشی منفعت گیری نمی‌شوند، در میدان‌های جنگ اوکراین و غزه نیز آن‌ها را می‌بینیم. افزایش اندوخته‌گذاری برای منفعت گیری از این سلاح‌ها از ۲۰۲۱ تا به امروز مشخص می کند در آینده جنگ‌ها سریع تر و فراگیرتر خواهد شد و مداخله انسان‌ در آن‌ها افت می‌یابد.

نقش هوش مصنوعی در جنگ های آینده؛ زمان ساز یا تهدید آفرین_به رنگ صبح ۱۴

بعضی اوقات اوقات سیستم‌های جنگی AI در تشخیص نادرست می‌کنند؛ این نوشته می‌تواند فاجعه‌آفرین بشود. برای مثالً سیستم‌های ابتدایی و گسترش‌نیافته هوش مصنوعی نمی توانند سربازهایی را که تفنگ‌های واقعی دارند، از بچه‌هایی که تفنگ پلاستیکی دست گرفته‌اند، تشخیص بدهند. این چنین توانایی تشخیص سرباز زخمی خوابیده روی تفنگ از تک‌تیراندازی آماده شلیک را ندارند! این چنین سیستم‌هایی خطر بزرگی برای امنیت بشر می باشند!

نقش AI در افزایش شدت و دقت شناسایی اهداف 

سربازان با ادغام سیستم‌های هوش مصنوعی در سنسورهای نظامی و غیرنظامی می‌توانند به اطلاعات آنی ملزوم دسترسی داشته باشند و بر پایه آن‌ها عمل کنند. درضمن آنالیز دستی داده‌هایی، همانند داده‌های تصویری و اطلاعات دریافتی از پهپادها، ماهواره‌ها، شبکه‌های اجتماعی و دیگر منبع های اطلاعاتی توسط انسان زمان بسیاری نیاز دارد اما با پشتیبانی هوش مصنوعی می‌توان این داده‌ها را به‌شدت آنالیز کرد.

ادامه مطلب
شرایط فروش جک S3 با اقساط بلندمدت اعلام شد + جدول آبان‌ماه 1402

با منفعت گیری از شبکه‌های عصبی می‌توان فرایند تشخیص و شناسایی اهداف را خودکار کرد؛ با خودکارسازی فرایند نظارت شبانه‌روزی بر منطقه برای کسب اطلاعات آنی از تغییرات آن، با پشتیبانی این چنین شبکه‌هایی به‌راحتی مقدور است. اکنون شرکت‌های بسیاری سیستم‌های هوش مصنوعی را برای تشخیص اهداف آموزش خواهند داد و در فرایند آموزش آن‌ها، داده‌های هزاران مقصد را داخل سیستم می‌کنند. یقیناً زیاد تر این سیستم‌ها اکنون در مرحله بازدید و منفعت گیری آزمایشی می باشند و تعداد مقداری از آن‌ها کامل طراحی و تشکیل شده‌اند. وزارت دفاع بریتانیا از شبکه‌های عصبی برای خودکارسازی فرایند تشخیص و شناسایی اهداف در تصاویر ماهواره‌ای منفعت گیری کرده است.

با ترکیب AI با فناوری بینایی کامپیوتری هم می‌توان خودکارسازی فرایند شناسایی اهداف را مقدور کرد. با ترکیب AI و سیستم‌های بینایی کامپیوتری در جنگ‌افزارها می‌توان کارکرد این چنین سیستم‌هایی را در شناسایی، دسته‌بندی و ردیابی اهداف در قیاس با وقتی که انسان آن‌ را کنترل می‌کرد، بهتر کرد.

ادامه مطلب
۱۰ بتل‌ بعد برتر در تاریخ بازی فورتنایت_به رنگ صبح

آمریکا سال ۲۰۱۷ در پروژه‌ای به نام ماون (Maven) تصاویر و ویدیوهای بی‌شماری را که پهپادها در عراق و افغانستان ثبت‌ کرده‌اند، در سیستم‌های بینایی کامپیوتری ترکیب کرد؛ این سرزمین موفق شد با این روش اهداف ملزوم برای حملات هوایی را شناسایی کند. 

شناسایی اهداف با کمک بینایی کامپیوتری و هوش مصنوعی
نقش هوش مصنوعی در جنگ های آینده؛ زمان ساز یا تهدید آفرین_به رنگ صبح ۱۵

هوش مصنوعی توانایی شناسایی اهداف استتارشده، همانند تانک‌ها، کامیون‌ها، ادوات جنگی حتی نیروها را دارد. مسلماً نیروهای جنگی این چنین اهدافی را به‌راحتی اشکار نمی‌کنند و زمان تلاش برای شناسایی آن‌ها، باید با احتیاط کامل عمل کنند.

سیستم‌های AI از مسئولیت ترکیب داده‌های گوناگون و آنالیز آن‌ها با مقصد شناسایی اهداف مخفی نیز برمی‌آیند؛ برای مثالً می‌توان با شنود مکالمات تلفنی، تصاویر ماهواره‌ای و دیگر منبع های اطلاعاتی، همانند بوها، اصوات و سیگنال‌های گوناگون، نیروهای مخفی را شناسایی کرد. درکل سیستم AI می‌تواند در روز هزاران مقصد را شناسایی کند؛ به‌این‌ترتیب شدت و دقت فرماندهان و نیروهای نظامی در جنگ‌ها را افزایش دهد.

AI می‌تواند به فرماندهان و سربازان هم پشتیبانی کند

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای اراعه نظر به فرماندهان و جواب به سؤالات آن‌ها نیز منفعت گیری شوند. در پروژه دارپای پنتاگون برای اراعه برنامه به فرماندهان با پشتیبانی AI کوششهایی شده است.

ادامه مطلب
کشف دورترین کهکشان جهان، MACS0647-JD

با پشتیبانی هوش مصنوعی می‌توان تاکتیک‌ها را تحکیم کرد و مقدار تاب‌آوری و مقاومت نیروها را افزایش داد. از سیستم‌های AI می‌توان برای تسهیل آزمایش کارکرد جنگ‌افزارها و کارآمد بودن تاکتیک‌ها نیز منفعت گیری کرد.

آنالیز سریع داده‌ها دسترسی آنی به اطلاعات ملزوم را مقدور می‌کند و سربازان می‌توانند از طریق هدست‌های حقیقت افزوده به این اطلاعات دست اشکار کنند و بر پایه آن‌ها تصمیم بگیرند و عمل کنند.

هدست های واقعیت افزوده برای سربازان
نقش هوش مصنوعی در جنگ های آینده؛ زمان ساز یا تهدید آفرین_به رنگ صبح ۱۶

درضمن به‌علت این که شناسایی بیماری‌ها با AI مقدور است؛ می‌توان با پشتیبانی آن حالت سلامتی سربازان را بازدید کرد و درمورد ادامه مبارزه یا اعزام آن‌ها به بیمارستان تصمیم گرفت. 

هوش مصنوعی آتش جنگ را برافروخته‌تر خواهد کرد؟

همان گونه که گفتیم، اکنون ابرقدرت‌های جهان، آمریکا، چین و روسیه حتی کره در عرصه منفعت گیری از AI در تسلیحات جنگی رقابت می‌کنند. همین نوشته می‌تواند جهان را به مکان ناامن‌تری تبدیل کند. درصورت گسترش منفعت گیری از سلاح‌های خودکار، امنیت بشر زیاد تر تهدید خواهد شد. 

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی