چند پیشنهاد برای کنار گذاشتن تنبلی
- اموزش

۶ نظر ساده برای کنار گذاشتن تنبلی + ۵ تاثییر تنبلی روی دانش‌آموزان چیست_به رنگ صبح


نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح

کنار گذاشتن تنبلی کار زیاد سختی، اما امکان پذیر است. در این نوشته چطور بعد از بازدید تأثیر تنبلی برروی دانش‌آموزان، به این سوال جواب می‌دهیم که چطور می‌بشود با تنبلی مقابله کرد؟

مقداری فکر کنید. لابد شما هم خاطره‌ای از عقب‌انداختن درس و مشق به‌خاطر تماشای تلویزیون در ذهن دارید. این نوع از تنبلی زیاد رایج است. بااین‌همه، باید یادآور شد که تنبلی می‌تواند تأثیرات زیان‌باری بر زندگی شما، ازجمله نمراتتان داشته باشد.

چطور می‌بشود بر تنبلی و استرس سپس از آن تسلط کرد؟ بر پایه نظر محققان با برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی و بهبود توانایی‌های مدیریت زمان با تنبلی خود مقابله کنید.

۵ تاثییر تنبلی روی دانشآموزان

ابتدا باید تاثییر تنبلی روی دانش‌آموزان را شناخت تا بتوان راه مقابله با آن را فهمید.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
اولین روز شغل تازه؛ ۱۲ پیشنهاد برای یک اغاز حرفه‌ای

۱ـ نمرات ضعیف

اولین تاثییر تنبلی برای دانش‌آموزان نمرات زیاد ضعیف است. ناتوانی در تکمیل درس و مشق مدرسه زیاد تر به کارکرد ضعیف یا تحویل‌ندادن کارها منجر می‌بشود. درحالی‌که جریمه‌های اولیه امکان پذیر بی‌اهمیت به نظر برسند، با گذشت زمان و انباشته‌شدن کارها و جریمه‌ها نمرات روزبه‌روز کم شدن می‌کنند. در احتمالی بدبینانه، این روال بر ورود به دانشگاه هم اثرگذار است. برای پیشگیری از این عواقب منفی، الزامی است که در ابتدای هر ترم با تنبلی مقابله کنید.

۲ـ ناامیدی

ناامیدی دومین پیامد طبیعی تنبلی برای دانش‌آموزان است که انگیزه‌ را افت می‌دهد و بر روابط اجتماعی هم تاثییر منفی می‌گذارد. به‌راستی، امیدداشتن برای نگه داری روابط سالم الزامی است.

ناامیدی علتایجاد حس بی‌اثری و بی‌تفاوتی می‌بشود. سپس از توانایی ناامیدی، مغزمان سلسله‌ای پیچیده از جواب‌های عصبی و فیزیولوژیکی را اغاز می‌کند که برای سلامتی سودمند نیست.

به‌طورکلی، تنبلی و ناامیدی هردو می‌توانند بر سلامت روانی و فیزیکی ما تأثیر بگذارند و علتکاهش منفعت‌وری و کیفیت زندگی شوند.

۳ـ در معرض خطر قرارگرفتن سلامتی

تنبلی به جنبه‌های گوناگون زندگی همانند ورزش و برنامه‌ریزی و قولهای غذایی سالم هم سرایت می‌کند. این جنبه تنبلی می‌تواند بر سلامت دانش‌آموز هم تأثیر بگذارد. این چنین عادت به تنبلی می‌تواند علتبشود تا روانتان به‌کلی تمرکزکردن را از یاد ببرد.

ادامه مطلب
آنر X8b معارفه شد؛ مشخصات + قیمت

۴ـ استرس و اضطراب

استرس و اضطراب زیاد تر با تنبلی همراه‌ است. این احساسات نه‌تنها محصول هراس از ناکامی، بلکه نتیجه اراعه کارهای ضعیف یا روبه رو‌شدن با لیست بلندبالایی از کارهای انجام‌نشده است که می‌توانند اعتمادبه‌نفس را تضعیف کنند و به علائم فیزیکی منجر شوند. بر پایه کلینیک مایو، استرس می‌تواند علتسردرد، ناراحتی معده، تنش عضلانی و تغییرات در میل جنسی بشود.

۵ـ به باد دادن زمان‌ها

پیامدهای ذهنی و جسمی تنبلی به از دست رفتن زمان‌ها و افزایش استرس منجر می‌بشود. دانش‌آموزان امکان پذیر به‌علت مطالعه شب امتحان، زمان‌های دلنشین تحصیلی یا شغلی را از دست دهند. به باد رفتن زمان‌ها علتمی‌بشود تا دانش‌آموز در چرخه باطل از دست دادن و زمان و افزایش استرس اسیر بشود، چرخه‌ای که محصولی جز افسردگی ندارد.

۶ نظر مؤثر برای کنارگذاشتن تنبلی

اکنون که از تأثیر ویرانگر تنبلی آگاهیم، پیشنهادهایی برای مقابله با این عادت بد داریم.

۱ـ با هراس خود مقابله کنید

احتمالا باورش سخت باشد، اما هراس یکی از عواملی است که به تنبلی منجر می‌بشود. این هراس می‌تواند شامل هراس از ناکامی، هراس از نادرست یا حتی هراس از پیروزی باشد. به نظر سوزان کراوس ویتبورن، روان‌شناس و نویسنده در مجله روان‌شناسی امروز (Psychology Today)، باورهای غلط خود را به چالش بکشید.

ادامه مطلب
چرخه احساسات چیست؟ چطور به شناخت احساساتمان کمک می‌کند؟

اگر از پیروزی می‌ترسید، احتمالا باور دارید که با لیاقت آن نیستید. مهم است فهمیدن کنید خودتحقیری امکان پذیر از اهدافتان دورتان کند. بعد برای رو‌به‌روشدن با ترسی که مانع شروعتان است، بر تنبلی تسلط کنید.

۲ـ فهرست انجام کارها (لیست کارهای روزانه)

مقابله با تنبلی را با تهیه لیستی از کارهایی که باید انجام دهید، اغاز کنید. اگر ملزوم است، تاریخ نهایی انجام‌دادن هر مورد را اشکار کنید. برآورد کنید که هر کار چه مقدار زمان می‌برد. در مرحله سپس، این مقدار را دوبرابر کنید تا در دامن تخمین غلط زمان پروژه اسیر نشوید.

۳ـ پروژه‌ها را به قسمت‌های کوچکتر و قابل‌مدیریت تقسیم کنید

هنگامی که پروژه بزرگی در دست دارید، امکان پذیر مقداری حس هراس و ناامیدی کنید. نترسید و لیست کارهایتان را به مرحله های کوچک‌تر تقسیم کنید. این کار علتمی‌بشود تا استرستان کم‌تر و کارتان قابل‌مدیریت‌تر بشود.

ادامه مطلب
چطور با همسرمان درمورد سکس سخن بگویید کنیم؟

اگر به نوشتن مقاله‌ای برای کلاس نیاز دارید، چه مراحلی را باید طی کنید؟ اگر درحال برنامه‌ریزی برای پیروزی در امتحانی هستید، چه کارهایی باید انجام دهید و چه لوازمی را باید تهیه کنید؟ بعد از تهیه لیستی که روال انجام کار را به‌تفصیل اشکار می‌کند، می‌توانید آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تبدیل کنید.

۴ـ اولین نشانه‌های تنبلی را تشخیص دهید

هنگامی که انجام‌دادن کارهای یادداشت‌شده در فهرستتان را اغاز کردید، جایی تنبلی به سراغتان می‌آید. دقت داشته باشید که چه وقتی اولین نشانه‌های افکار تنبلی به ذهنتان خطور می‌کند. اگر جمله‌هایی همانند «الان حسش نیست.» یا «بعداً زمان دارم روی این کار کنم.» به ذهنتان رسید، باید بدانید که آماده تنبلی هستید.

هنگامی حس تنبلی می‌کنید، تسلیم نشوید. خود را ناچار کنید حداقل چند دقیقه زیاد تر روی کاری که در دست دارید، تمرکز کنید. در تعداد بسیاری از موارد، سپس از چند دقیقه، تنبلی را فراموش می‌کنید.

۵ـ عوامل مزاحم را حذف کنید.

هنگامی که تلویزیون، یوتیوب، تلگرام یا بازی خاصی درست کنار گوشتان باشد، واقعا تمرکز سخت است. دوره‌ای وقتی اشکار کنید که در آن همه عوامل مزاحم از اطرافتان حذف شوند. با این کار امکان بازیگوشی را از خود می‌گیرید و منفعت‌وری‌تان به‌شدت افزایش اشکار می‌کند.

ادامه مطلب
نسخه ویندوز شبکه اجتماعی «اینستاگرام تردز» انتشار شد

۶ـ به خود پاداش دهید.

بعد از انجام‌دادن هرکار باید به خود پاداش دهید. مغزمان به این چنین‌ چیزی نیاز دارد. برای مثال از چیزی که برایتان سرگرم‌کننده و لذت‌قسمت است، لذت ببرید. این جایزه می‌تواند بازی کامپیوتری یا شرکت در دورهمی دوستانه‌ای باشد. پیروزی‌های خود را به رسمیت بشناسید.

کنار گذاشتن تنبلی سخت، اما امکان پذیر

کنار گذاشتن تنبلی آسان نیست، اما شدنی است. برای فهمیدن مقدار سختی کنار گذاشتن تنبلی باید بدانید که ۸۰ تا ۹۵ درصد از دانش‌آموزان به‌طور منظم دچار تنبلی می باشند. وسوسه برای به تعویق انداختن کارها می‌تواند قوی باشد، به‌خصوص هنگامی که چیزهای بسیاری اطرافمان وجود دارند که سرگرم‌کننده و دلنشین‌اند.

درحالی‌که تنبلی امکان پذیر چیزی نباشد که بتوانید کاملاً از آن فرار کنید، با شناخت دلایل تنبلی و روش تسلط بر آن‌ها می‌توانید به خود پشتیبانی کنید. با اجرای این استراتژی‌ها امکان پذیر فهمید شوید که آسان‌تر است که کارهای مهم را اغاز کنید و به انجام برسانید.

 

منبع: Verywellmind , Outlier

چطور با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چطور در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌شدت طی کنیم.


دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی