عنبیه زرد رنگ گرگ خاکستری
- تکنولوژی

اهلی کردن سگ‌ها تبدیل تیره شدن عنبیه آنها می‌بشود


تیمی از متخصصان علوم حیوانی در دانشگاه علوم Teikyo، با همکاری یکی از همکارانش از دانشگاه شووا، همه در ژاپن، دریافتند که رنگ چشم عنبیه زیاد تر سگ‌ها تیره‌تر از بستگان گرگشان است. این نتیجه مشخص می کند رنگ چشم تیره‌تر به علت اهلی کردن، تکامل یافته است. این گروه در مطالعه خود که در مجله رویال ساینس انتشار شد، رنگ چشم چندین گرگ و سگ را قیاس کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده‌ است که همه سگ‌های اهلی مدرن از یک اجداد باستانی واحد، طوری از گرگ که اکنون منقرض شده‌ است، می‌آیند. نزدیکترین خویشاوند مدرن آنها گرگ خاکستری است که دارای عنبیه‌های رنگارنگ معروفی است که به آنها شهرت چشمان زرد را می‌دهد. گمان می‌رود که خویشاوند منقرض‌شده‌ نیز چشمان شبیهی داشته‌ باشد.

اهلی کردن سگ‌ها تبدیل تیره شدن عنبیه آنها می‌بشود ۷

در این مطالعه تازه، تیم تحقیقاتی به این فکر افتاد که ببیند آیا سگ‌های مدرن چشم‌های تیره‌تری اشکار کرده‌اند یا خیر. و اگر این چنین است، آیا این به علت این فکر انسان است که چشم‌های تیره‌تر دوستانه‌تر می باشند؟ چون اگر اینطور باشد، این کار علتمی‌بشود سگ‌ها بتوانند به‌گفتن حیوان خانگی بزرگ شوند.

ادامه مطلب
ابزارهای هوش مصنوعی مولد ادوبی فایرفلای در دسترس عموم قرار گرفت

برای کسب اطلاعات زیاد تر، محققان عکس‌های ۲۲ گرگ خاکستری را با ۸۱ عکس از سگ‌های خانگی از نژادهای گوناگون قیاس کردند که به‌طور خاص به رنگ عنبیه آنها نگاه می‌کردند. آنها دریافتند که تقریباً همه سگ‌ها چشمان تیره‌تری نسبت به گرگ داشتند و در تعداد بسیاری از موارد به مقدار قابل توجهی تیره‌تر بودند.

آنها اعتقاد دارند که این به گمان انتخاب سگ‌هایی با چشمان تیره‌تر در طول هزاران سال، به علت ویژگی‌های خاص مرتبط با آنها اشاره دارد.

ادامه مطلب
کشف فسیل یک دلفین باستانی غول‌پیکر در جنگل‌های آمازون + عکس_به رنگ صبح

تحقیقات قبلی نشان داده‌ است که انسان‌ها، انسان‌های دیگر و دیگر حیوانات با چشم‌های تیره‌تر را دوستانه‌تر از آنهایی با چشمان روشن‌تر یا آبی می‌بینند.

اهلی کردن سگ‌ها تبدیل تیره شدن عنبیه آنها می‌بشود

این تیم آزمایش فرد دیگر انجام داد که در آن از داوطلبان خواستند که مقدار دوستانه‌ بودن‌ سگ‌ها را در عکس‌ها برسی کنند. آنها دریافتند که در زیاد تر اوقات، انسان‌ها سگ‌هایی را که چشم‌های تیره‌تری داشتند به گمان زیاد دوستانه‌تر برسی می‌کردند.

تیم تحقیقاتی خاطرنشان می‌کند که یکی از دلایلی که انسان‌ها امکان پذیر سگ‌ها با چشم‌های تیره‌تر را دوستانه‌تر ببینند، این است که تعیین اندازه مردمک‌ها دشوارتر است. چون تغییرات در اندازه مردمک‌ها علتایجاد احساسات منفی در افراد می‌بشود.

این مطالعه در Royal Science Open Science انتشار شد.



منبع

آواتار از  علی مرادی

About علی مرادی

Read All Posts By علی مرادی
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها