نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح
مثالای از وسیله نقلیه برقی فرود و برخاست عمودی (eVTOL) شرکت Joby Aviation اخیراً موفق شد یک مسافت ۸۴۱ کیلومتری هوایی را با منفعت گیری از سلول سوختی و سیستم رانش الکتریکی هیدروژن طی کند. تنها فرآورده جانبی این دستگاه، بخار آب است؛ در نتیجه این پرواز آزمایشی میتواند نقش مهمی در گسترش حملونقل هوایی بدون وجود سوختهای فسیلی ایفا کند.
ویژگیهای تاکسی برقی Joby
مطابق گزارش انگجت، مهندسان شرکت Joby ساختار و اجزای کلی تاکسیهای هوایی برقی خود را در این نمونه بهکار گرفتند؛ تنها با این تفاوت که اندازه باتری افت اشکار کرده و یک مخزن سوخت هیدروژن مایع با ظرفیت ۴۰ کیلوگرم تعبیه شده است. در زمان پرواز نیز هیدروژن مایع برای تشکیل برق، آب و گرما به سلول سوختی پمپ میبشود و برق حاصل از سلول، انرژی شش موتور الکتریکی این دستگاه را فراهم میکند. علاوهبراین، باتریها نیز در زمان فرود و برخاست، انرژی اضافی موردنیاز را فراهم میکنند.
این eVTOL به باند فرود نیاز ندارد و قبل از شارژ مجدد، میتواند مسافتی به شعاع ۱۰۰ مایل را پرواز کند. این چنین نسخه هیدروژنی این eVTOL قادر است مسافتهای درونشهری را سریع تر از مدلهای دیگر طی کند و در زمان زمان مختصرتری شارژ خواهد شد.
چالشهای منفعت گیری از سوخت هیدروژنی
یکی از چالشهای مهم در گسترش اینگونه تاکسیهای برقی، تهیه منبع پایدار و مناسبی از هیدروژن مایع است؛ در حقیقت عدم فراهم این منبع های می بود که شرکت Universal Hydrogen را از دستیابی به پیروزیهای زیاد تر محروم کرد. یقیناً ایالات متحده در اجرای قانون اندوختهگذاری و مشاغل زیربنایی، بودجهای ۷ میلیارد دلاری برای ساخت مراکز هیدروژن سبز در سراسر سرزمین تعیین کرده است. در نتیجه «جوبن بیورت»، مدیرعامل Joby Aviation، به دریافت پشتیبانیهای دولتی برای فراهم و توزیع هیدروژن خوشبین است.

پیش از این در سال قبل اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) به شرکت Joby Aviation مجوز داده می بود تا نمونه اولیه نخستین تاکسی پرنده برقی خود را برای بازار مصرفی آزمایش کند. با ادامه این روال و گسترش تاکسیهای هیدروژنی، گسترش فناوریهای پاک و حملونقل سالم رنگوبوی جدیتری به خود خواهد گرفت و بهزودی وجود هرچه زیاد تر آنها را در حملونقل هوایی خواهیم دید.
دسته بندی مطالب





