نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح
اینفوگرافی زیر، ۱۰ شرکت بزرگ جهان در آمریکا، اتحادیه اروپا (شامل بریتانیا) و چین را بر پایه قیمت بازار آنها رتبهبندی میکند.
شرکتهای آمریکایی قیمت زیاد بالاتری نسبت به رقیب ها دارند
۹ شرکت برتر آمریکایی در بین ۱۰ شرکت بزرگ جهان از نظر قیمت بازار، همه انها بیشتر از یک تریلیون دلار قیمت دارند. و دهمین شرکت بزرگ، یعنی والمارت، ۳۰۰ میلیارد دلار ارزشمندتر از تنسنت، با قیمتترین شرکت چین است. پشت سر آنها، بزرگترین شرکتهای اروپا از نظر قیمت بازار قرار دارند: نوو نوردیسک و LVMH.
یقیناً قیمت بازار (market cap) معیاری برای سنجش درآمد یا سودآوری نیست. اما معیاری است که باور اندوختهگذاران را همراه با اندازه بازار اندوخته مشخص می کند. بر پایه این معیار، شرکتهای آمریکایی بر دیگر شرکتهای موفق از اقتصادهای بزرگ دیگر سایه انداختهاند. اما چرا؟

چرخه خودتقویتکننده رشد
دو اتفاق مرتبط در جریان است. سودآوری و قیمتگذاری سودآوری آینده.
شرکتهای آمریکایی، بهاختصاصی همه شرکتهای بزرگ فناوری در این فهرست، در سودآوری زیاد موفق می باشند. اما چرا سود شرکتهای بزرگ فناوری (یا به عبارت بهتر، سود آینده آنها) تا این حد مورد قیمت برداشت میبشود؟
برای شرکتهای نرمافزاری همانند مایکروسافت و فیسبوک، گسترش عملیات آسانتر از یک غول داروسازی همانند نوو نوردیسک یا یک برند لوکس همانند LVMH است. در نتیجه، قیمتگذاریها اغاز به اوج گرفتن میکنند چون اندوختهگذاران انتظار رشد نمایی در آینده را دارند.
دسته بندی مطالب





