اثر هوش مصنوعی بر اینترنت
- تکنولوژی

هوش مصنوعی رایگان چطور آینده اینترنت و رسانه‌ها را تهدید می‌کند؟_به رنگ صبح


نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح

در دنیای امروز، کاربران بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی همانند ChatGPT برای جواب سؤالاتشان منفعت گیری می‌کنند. این ابزارها، به‌اختصاصی مثالهای کاملاً رایگان آنها، کاملاً کاربردی‌اند اما هزینه‌ای نهان و سنگین به بار می‌آورند که از جیب تولیدکنندگان محتوا و آینده اینترنت پرداخت می‌بشود. در ادامه، به نگرانی‌های درمورد منفعت گیری از هوش مصنوعی رایگان می‌پردازیم.

هوش مصنوعی رایگان، دشمن نهان رسانه‌های آنلاین

بر پایه گزارش‌های منتشرشده، ترافیک وب‌سایت‌ها طی سال قبل نزدیک به ۲۳ درصد افت یافته است. علت مهم این کم شدن جایگزینی جستجوی سنتی با مدل‌های زبانی همانند ChatGPT و Google Gemini است. در واقع هنگامی جواب سؤالی آماده و بدون نیاز به کلیک بر لینک‌ها نمایش داده می‌بشود، دیگر نیازی به مراجعه به وب‌سایت‌های خبری، آموزشی یا تخصصی نیست؛ درنتیجه، تعداد بازدیدها افت می‌یابد، درآمد تبلیغاتی کم شدن می‌کند و رسانه‌ها ناچار به کوچک‌سازی یا حتی تعطیلی خواهد شد.

قربانیان مهم این تحول سایت‌هایی می باشند که احتمالا کمتر به آنها فکر کنیم اما در لحظات مهم به کمکمان می‌آیند: وبلاگ‌های آشپزی، انجمن‌های تخصصی، سایت‌های اراعه‌دهنده آموزش‌های قدم‌به‌قدم، راهنمایی‌های فنی و نقدهای تخصصی. حذف این منبع های علتمی‌بشود تنوع محتوایی، عمق دانش و استقلال فکری کاربران در فضای آنلاین از بین برود.

یکی از بهترین تشبیه‌ها برای حالت جاری اینترنت و هوش مصنوعی قیاس‌ آن با فروشگاه‌ها و کشاورزان است. اگر فکر کنیم مدل‌های زبانی همانند ChatGPT سوپرمارکت بزرگی می باشند، محتوای آنها را کشاورزان تشکیل کرده‌اند: نویسندگان، عکاسان، خبرنگاران و وبلاگ‌نویسانی که سال‌ها برای ساختن این داده‌ها زحمت کشیده‌اند.

سوپرمارکت بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای محصولات این کشاورزان را برداشته و آنها را اراعه می‌کند و کاربران از دسترسی رایگان به این اطلاعات راضی‌اند اما کشاورزان به‌علت نداشتن درآمد، مزرعه‌هایشان را تعطیل می‌کنند.

1746981613 579 هوش مصنوعی رایگان چطور آینده اینترنت و رسانه‌ها را تهدید

شرکت رسانه‌ای Ziff Davis (مالک سایت‌های معروفی چون IGN و PCMag) ازجمله شرکت‌هایی است که اخیراً از OpenAI به‌علت منفعت گیری بدون مجوز از محتوایش شکایت کرده می بود.

اکنون، فقط برخی رسانه‌های بزرگ قراردادهایی با OpenAI دارند تا در ازای دریافت پول از محتوای آنها برای آموزش هوش مصنوعی منفعت گیری کند اما هزاران تولیدکننده جدا گانه محتوا، وب‌سایت کوچک و تخصصی این چنین هنرمندان بدون هیچ اجازه‌ای قربانی استخراج داده مدل‌های هوش مصنوعی شده‌اند.

با اشاره به این نگرانی‌ها اگر مقررات مشخصی برای منفعت گیری از داده‌ها در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی وضع نشود، تنوع، خلاقیت و کیفیت کم کم از اینترنت حذف خواهد شد. محتوای انسانی که با صرف زمان، دانش و هزینه تشکیل شده جایش را به خلاصه‌هایی بی‌روح، ماشینی و تجاری می‌دهد که فقطً الگوریتم‌ها آنها را بازتولید می‌کنند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

تندرستی و سلامتی

علی مرادی

علی مرادی