[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله به رنگ صبح
نتایج نظرسنجی «پیمایش ملی فرهنگ رسانههای اجتماعی» که اردیبهشتماه سال جاری با نمونه آماری ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر از سراسر سرزمین انجام شده است، مشخص می کند باوجود فیلترینگ، اینستاگرام هم چنان محبوبترین رسانه اجتماعی در ایران است.
«مجید سلیمانی ساسانی»، عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران و مجری این مطرح، همراه «صابر جعفری کافیآباد»، رئیس مرکز مطرحهای ملی، در نشستی خبری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، از نتایج این پیمایش رونمایی کردند و به سؤالات خبرنگاران و پژوهشگران حوزه فضای مجازی دراینباره جواب دادند.
بر پایه آنچه مرکز روابطعمومی و خبررسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داده، دادههای این پیمایش اردیبهشت ۱۴۰۳ از طریق گردآوری میدانی و مصاحبه حضوری با ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر از افراد ۱۵ سال به بالای ساکن ۳۱ استان سرزمین به دست آمده است.
نتایج پیمایش ملی فرهنگ رسانههای اجتماعی مشخص می کند اینستاگرام با ۷۲ درصد محبوبیت، هم چنان جایگاه محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران را نگه داری کرده است. تلگرام و واتساپ با ۵۲ و ۴۶ درصد بهترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
باوجود فیلتر بودن تعداد بسیاری از رسانههای اجتماعی محبوب همانند تیکتاک و ایکس (توییتر) در ایران، گزارش سالیانه «یکتانت» مشخص می کند از هر سه کاربر اینترنت در ایران، حداقل دو نفر از فیلترشکن منفعت گیری میکنند. اما باتوجهبه فیلتر بودن یوتیوب، ۴۲ درصد مردم برای تماشای ویدیو از آپارات و ۲۵ درصد از یوتیوب منفعت گیری میکنند.
گزارش «دیتاک» مشخص می کند باوجود فیلتر شدن اینستاگرام در ایران، بیشتر از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کسبوکار هم چنان در آن فعال می باشند. تعداد کاربران فعال اینستاگرام در جهان به بیشتر از ۲ میلیارد نفر، یکچهارم جمعیت جهان، رسیده است. این کاربران بهطور متوسط روزانه ۳۰ دقیقه در این پلتفرم فعالیت میکنند.
در نظرسنجی پیمایش ملی فرهنگ رسانههای اجتماعی ۲۴ درصد جوابدهندگان حرف هایاند از هیچ رسانه اجتماعی منفعت گیری نمیکنند. ۳۰ درصد مردم نیز اخبار را از طریق رسانههای اجتماعی جستوجو میکنند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]





